15-18 yaş arası ergenlerde duygu düzenleme ve bilinçli farkındalık becerilerinin kaygı düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETGiriş: Orta ergenlik dönemi olarak adlandırılan 15 – 18 yaş aralığında bulunan ergenler, farklı duygularla baş etmek durumunda kalırlar ve duygu düzenleme ile ilgili yaşadıkları sorunlar kaygı düzeylerini arttırabilmektedir. Yaşadıkları bu kaygı durumu göz önüne alındığında hem ergenlik döneminde hem de yetişkinlik döneminde görülen anksiyete diğer psikolojik bozuklukların birçoğuna eşlik eden yaygın bir psikolojik rahatsızlık olarak karşımıza çıkabilmektedir. Ergenlerin duygu düzenleme ve bilinçli farkındalık becerilerinin kaygı düzeylerini etkileyebilir. Amaç: Bu tezin amacı orta ergenlik döneminde ki 15-18 yaş arası ergenlerin duygu düzenleme ve bilinçli farkındalık becerilerinin nasıl bir sonuç doğuracağına dair inançlarını belirlemek amacıyla duygu düzenleme becerileri ve bilinçli farkındalık düzeylerini ölçerek, kaygı düzeyleri arasında nasıl bir ilişki olduğunu incelemek ve bunlar arasında ki ilişkiyi göz önünde bulundurarak alan yazınına katkı sağlamaktır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırmaya Ankara ilinde yaşayan 9-10-11-12. sınıf düzeyindeki 15-18 yaş aralığındaki 400 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmada iki ve daha fazla değişken arasında ki birlikte değişimini ve/veya derecesini belirlemek için ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada duygu düzenleme ölçeği, bilinçli farkındalık ölçeği ve sürekli durumluluk kaygı ölçeği kullanılmıştır. Kullanılan ölçme aracı ile elde edilen veriler, alt amaçlara uygun istatistiksel teknikler ile analiz edilmiştir. Katılımcılara uygulanmış olan ölçekler, SPSS 21 Windows paket programı kullanılarak istatistiksel işlemlere devam edilmiştir. Bulgular: Araştırmanın bulgularına göre bilinçli farkındalık ile kaygı arasında negatif bir ilişki bulunmaktadır. Bulgulara göre bilinçli farkındalık ile işlevsel duygu düzenleme stratejileri arasında pozitif, işlevsel olmayan stratejilerle ise negatif ilişki bulunmaktadır. Bulgulara kaygı ile işlevsel duygu düzenleme stratejileri arasında pozitif, işlevsel olmayan stratejilerle ise negatif ilişki bulunmaktadır. Sonuç: Bu araştırma sonucunda ergenlerde bilinçli farkındalığın duygu düzenleme ve kaygı durumları için önemi ortaya konmuştur. Bu durum duygu düzenleme ve kaygı yaşayan ergenlerde bilinçli farkındalık temelli uygulamaların önemini ortaya çıkarmıştır. Anahtar Kelimeler: Duygu Düzenleme, Bilinçli Farkındalık, Kaygı SUMMARYIntroduction: Adolescents between the ages of 15 and 18, referred to as middle adolescence, have to cope with different emotions and the problems they experience with emotion regulation may increase their anxiety levels. Considering this anxiety situation, anxiety seen in both adolescence and adulthood may be a common psychological disorder associated with many other psychological disorders. It may affect the anxiety levels of adolescents' emotion regulation and minfulness skills. Objective: The aim of this thesis is to examine the relationship between anxiety levels in order to determine the emotions of emotion regulation and minfullness skills of adolescents between the ages of 15 and 18 in middle adolescence by measuring emotion regulation skills and minfulness levels and to contribute to the literature by considering the relationship among them. Materials and Methods: This study was conducted in Ankara province with 400 students in the 15-18 age group in the 9-10-11-12th grades level. relational screening method was used to determine the change and / or degree between two and more variables. Emotion regulation scale, minfulness scale and state-continuity anxiety scale were used in the study. The data obtained with the measurement tool were analyzed by statistical techniques appropriate for sub-objectives. Statistical procedures were continued using the SPSS 21 Windows package program. Findings: According to the findings of the study, there is a negative relationship between minfullness and anxiety. According to the findings, there is a negative relationship between minfullness and functional emotion regulation strategies. However, it has a positive relationship with non-functional strategies. Conclusion: As a result of this research, mindfullness in adolescents has been demonstrated importance for emotion regulation and anxiety states. This situation revealed the importance of mindfullness-based practices in adolescents with emotion regulation and anxiety. Key Words: Emotion Regulation, minfullness, Anxiety
Collections