Hall itme motorlarının boyutlarına göre performansının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Hall itme motorunun pülüm geometrisini geliştirmek içinkullanılan, Soğan Modeli kullanılarak, Hall itme motorunun çeşitli performansparametreleri ve voltaj verimi incelenmiştir. Modelden elde edilen verilere göre, Hallitme motorunun pülmü boyunca oluşan itme kuvveti işlemi sırasında, belli bir aralıktaplazma parçacıklarının izlediği yolun eğri bir yol olduğu, daha sonra ise eğriliğin sıfıraçok çok yaklaşarak, bu parçacıkların paralel bir yol izlediği aşikar olarak ortayakonmakta, bu iniş ve çıkışların ise, oradaki çarpışmalardan kaynakladığıanlaşılmaktadır. Bu sonuç itibari ile de, model verileri ile literatürden alınan deneyverilirinin örtüştüğü yine bu çalışmada ortaya konmaktadır. We studied the variations of performance parameters and voltage efficiencywith the size of Hall thruster by using onion model developed for the geometry of theHall thruster plume and experimental result corresponding to three mini-Hall thrusters.When the result from the model were compared with the experimental studies fromliterature, it was found that performance parameters and voltage efficiency of a mini-Hall thruster exhibit fluctions on the hump of plume and remain constant along the tailof the plume and the size of hump depends on radial size of the thruster as expected.Also, the curvature of particle trajectories on the plume fluctuated in the hump andappoaches to zero along the tail. To conclusion, in the hump region the collisionsbetween the exhausted particles could lead to the higher curvature of radius. Alongthe tail the particles from beams, without making collisions. Numerical values ofperformance parameters in the tail are the same with the experimental values for acertain particle densities.
Collections