Show simple item record

dc.contributor.advisorOruç Aslan, Birsel
dc.contributor.authorGözlet, Davut
dc.date.accessioned2020-12-03T18:26:54Z
dc.date.available2020-12-03T18:26:54Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-05-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/62849
dc.description.abstractBu araştırmada metnin, metin dilbilimin ve Türkçe eğitiminde metnin önemi üzerinde durulmuştur. Araştırmanın amacı; metni, metin dilbilimi ve ikisi arasındaki ilişkiyi incelemek ve Türkçe Ders Kitabı'ndaki Bilim ve Teknoloji temasında yer alan metinlerin metin dilbilimin metin merkezli ölçütleri olan bağdaşıklık ve tutarlılık açısından ne düzeyde olduğunu tespit etmektir. Çalışma betimsel niteliklidir. Tarama modeli kullanılmıştır. İncelenen metinlerin dört tanesi öyküleyici bir tanesi açıklayıcı özelliktedir. İlgili alanyazında metin dilbilim ve ilgili kavramlar açıklanmıştır. Metin dilbilimin gelişimine, bağdaşıklık ve tutarlılık kavramlarına yer verilmiştir. Bağdaşıklık ve tutarlılık öğelerinin kaynaklarda çeşitlilik gösterdiği gözlenmiştir. Bu çalışmada metinler, bağdaşıklık öğelerinden gönderim, eksilti, değiştirim ve bağlama unsurları; tutarlılık öğelerinden konu, ana düşünce tümcesi, içerik şeması ve anahtar sözcükler dikkate alınarak incelenmiştir.Bulgulara göre, Türkçe ders kitabı metinlerindeki bağdaşıklık ve tutarlılık öğelerinin öğrenciler tarafından sezilmesi kendi metinlerinin doğru bir şekilde oluşmasına örnek teşkil edecektir. İncelenen metinlerde önemli sayıda bağdaşıklık öğesine rastlanmıştır. Tutarlılık açısından metinlerin başından sonuna değin sağlam bir kurgu olduğu görülmüştür. Metnin mesajının iletilmesini engelleyen mantıksal ve anlamsal aksamalar dikkate çarpmamıştır.Anahtar Sözcükler: Metin Dilbilim, Metinsellik Ölçütleri, Bağdaşıklık, Tutarlılık, Türkçe Dersi
dc.description.abstractIn this research, importance of text, textlinguistics and the texts used in Turkish education was focused on. The aim of research is to examine the text, the textlinguistics and relationship between these two and to determine what level of texts in Science and Technology theme in Turkish Lesson Book in terms of coherence and cohesion that is text-centered criterion of textuality. Descriptive survey model was used in this research. Four of the analyzed texts are narrative and one of them is explanatory. Textlinguistics and related concepts were explained in part of literature and development of text linguistics, cohesion and coherence were included in the same part. The compenents of coherence and cohesion were observed to be different in the sources. Texts used in this study were examined by taking into account reference, substitution, ellipsis and conjunction that is cohesion compenents; topic, main idea clause, key words and content diagram that is coherence components.According to findings, compenents of coherence and cohesion in texts involved Turkish lesson book to be perceived by students will constitute an example for them when they try to write their texts. The significant number of cohesion compenents have been found in examined texts. There are a strong construct from beginning to end in terms of coherence. Disruptions of logical and semantic that obstructs to be conveyed main idea of texts were not seen obviously.Key Words: Textlinguistics, Textuality Criteria, Cohesion, Coherence, Turkish Lesson.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinlerin bağdaşıklık ve tutarlılık özellikleri
dc.title.alternativeCohesion and coherence features of texts involved 6th grade Turkish lesson book
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-05-12
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmTextbooks
dc.subject.ytmText
dc.subject.ytmText linguistics
dc.subject.ytmTextualization
dc.subject.ytmCohesion
dc.subject.ytmConsistency
dc.identifier.yokid10209967
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid528680
dc.description.pages111
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess