4. sınıf matematik sınav sorularının bilişsel alan kapsamında incelenmesi; TIMSS sınav sorularıyla karşılaştırmalı bir analiz
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Matematik, insanlıkla birlikte var olan ve her geçen gün önemini artıran çağımızın en önemli bilim dallarındandır. Türkiye'nin de içinde bulunduğu TIMSS ve PISA gibi araştırma raporlarında, matematik ve geometri alanında öğrencilerimizin başarı düzeylerinin istenilen seviyede olmadığı görülmektedir. Bu çalışma, 4.sınıf matematik sınav sorularının, öğretim programına ve TIMSS sınav sorularıyla karşılaştırması amaçlamıştır. Bu araştırmada, evren İstanbul ili, örneklem ise Bahçelievler ilçesinde rastlantısal seçilen 3 ilkokuldur. Araştırmanın modeli nitel bir yöntemdir. Araştırmanın nitel veri bölümünde, yazılı sınav sorularında doküman analiz tekniği ve öğretmenlere uygulanan yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak, 2012-2013 eğitim öğretim yılında, 4.sınıf öğrencilerine uygulanan matematik sınav soruları kullanılmıştır. Bu sorular, MEB öğretim programında öğrenme alanlarına ayrılan süre olarak ve TIMSS 2011 sınavında yer alan bilişsel alanlara göre karşılaştırılmıştır. Çalışmada ayrıca, 50 ilkokul öğretmeniyle yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sonuçlarına da yer verilmektedir. Araştırmanın sonucunda, matematik öğrenme alanları karşılaştırmasında, sınav sorularının %80'ini sayılar, %16'sını geometrik şekiller ve ölçme, %4'ünü veri gösterimi alanı oluşturmuştur. MEB kılavuz kitapta ise; %52 sayılar, %44 geometrik şekiller ve ölçme, %4 veri gösterimi alanına zaman ayrıldığı ve tutarlı olmadıkları tespit edilmiştir. Bilişsel alan karşılaştırmasında ise, TIMSS'de soruların %40'ı bilgi, %40'ı uygulama, %20'sini akıl yürütme oluşturmuştur. İncelenen sınav sorularında ise; %67'i bilgi, %18'i uygulama, %15'i akıl yürütme olduğu ve aralarında tutarlılık olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlere uygulanan görüşme formu verilerine göre; öğretmenlerin çoğunluğu sınıfta başarı yüzdesinin düşük olması durumunda konu tekrarı yaptıkları, farklı öğretim teknikleri kullanmadıkları ve bilişsel alan konusunda bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Mathematic is one of the most important branches of the science which exists with humanity and the important of it increases every day. The achievement level of students in the field of mathematic and geometry seems not to be desired level in the research reports including Turkey such as TIMSS and PISA.The purpose of this study was to show the comparison of fourth grade mathematic exam questions with TIMSS exam questions and with the curriculum. In this study, Istanbul city was the universe, 3 primary schools randomly selected in Bahçelievler district were the sample. The qualitative method was used in this research. Mathematic exam questions applied to fourth grade students in 2012-2013 academic year were used as a data source. These questions were analyzed by document analysis technique and compared with as an allocated time for learning areas in MEB curriculum and with the cognitive domains involved in the TIMSS 2011 test. The results of semi-structured interviews which were conducted with 50 elementary school teachers were analyzed by the content analysis technique which was done to see the measurement and evaluation level of teachers. In the Ministry of Education guide books, advised time to use for the units was 52% for numbers, 44% from geometric shape and measuring, 4% from data display area and there was no consistency between the exam questions and curriculum. Comparing in cognitive domain of TIMSS test, 40% of questions from knowledge level, 40% of it from application and 20% of questions form reasoning. Investigated exam questions included 67% from knowledge level, 18% of from application level and 15% of it from reasoning level and there was no consistency between the results of TIMSS and exam questions.According to the interview form data that was applied to teachers; the majority of the teachers go over the subject in case of success percentage was lower in the class, they did not use different teaching techniques and their knowledge level about preparing questions in cognitive level was to be insufficient.
Collections