İlkokul öğretmenlerinin görüşlerine göre okul müdürlerinin karizmatik liderlik davranışları ve empatik eğilimleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İlişkisel nitelik taşıyan bu araştırma ile İstanbul ili Eyüp ve Gaziosmanpaşa ilçelerinde 2014-2015 yılında ilkokullarda görev yapan öğretmenlerin, yöneticilerinin liderlik davranışları ve empatik eğilimlerine ilişkin görüşleri saptanmaya çalışılmıştır.Araştırmanın çalışma evrenini İstanbul ili Eyüp ve Gaziosmanpaşa ilçelerinde 2014-2015 öğretim yılında ilkokullarda görev yapan öğretmenler oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Kouzes ve Posner (1995) tarafından geliştirilen daha sonra Korkmaz (2011) tarafından Türkçe'ye uyarlanmış olan liderlik davranışları envanteri ve Katman (2010) tarından geliştirilen empatik eğilim ölçekler seçilmiştir. Verilerin analizi SPSS 22.0 paket programı yoluyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, tek örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi – ANOVA testleri kullanılmıştır.Araştırma sonucuna göre; öğretmenler, ilkokul yöneticilerinin liderlik davranışlarını yüksek düzeyde gösterdiklerini belirtmiştir. Öğretmenler, yöneticilerinin liderlik davranışlarının boyutlarını oluşturan etkileme ve zorluklarla başa çıkma liderlik davranışlarını orta düzeyde; model olma, imkan tanıma ve cesaretlendirme liderlik davranışlarını yüksek düzeyde gösterdiklerini belirtmiştir.Öğretmenler, yöneticilerinin empati eğilim düzeylerine ilişkin fikrim yok düzeyinde görüş belirtmiştir. Buna karşın yöneticilerinin en çok iletişim, en az ise özdeşim boyutunda empatik eğilim gösterdiklerini düşünmektedirler.İlkokulda çalışan öğretmenlerin görüşlerine göre ilkokul yöneticilerinin liderlik davranışları ile empatik eğilimlerine ilişkin öğretmen görüşleri arasında orta düzeyde, pozitif yönlü bir ilişki olduğu görülmüştür.İlkokul yöneticilerinin liderlik davranışlarına ilişkin öğretmenlerin görüşlerinde; cinsiyetlerine, medeni hallerine, hizmet yıllarına ve öğrenim durumlarına göre anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.İlkokul yöneticilerinin empatik eğilimlerine ilişkin öğretmenlerin görüşlerinde; cinsiyetlerine, medeni hallerine ve öğrenim durumlarına göre anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.Öğretmenlerin, yöneticilerinin empatik eğilimlerine ilişkin görüşlerinde; öğretmenlerin hizmet yıllarına göre 1-5 yıl hizmeti olan öğretmenler ile 11-15 yıl arası hizmeti olan öğretmenler arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. 1-5 yıl kıdeme sahip öğretmenlerin görüşlerinin daha olumsuz olduğu görülmüştür.Öğretmenlerin, yöneticilerinin empatik eğilimlerine ilişkin görüşlerinde; öğretmenlerin öğrenim durumlarına göre önlisans mezunu öğretmenler lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür. The opinions of the teachers working in the primary schools during 2014-2015 in Eyüp and Gaziosmanpaşa districts of İstanbul on leadership behaviors and empathic tendencies of their managers have been tried to be obtained with this relational study.The target population of the research is the teachers working in the primary schools during 2014-2015 in Eyüp and Gaziosmanpaşa districts of İstanbul. Leadership behaviors inventory first developed by Kouzes and Posner (1995) and adopted to Turkish by Korkmaz (2011) and empathic tendency scales developed by Katman (2010) have been elected for accumulating data.The analysis of the data has been performed via SPSS 22.0 package program. In the analyze of the data; percentage, arithmetic mean, one sample t-test and one-way analysis – ANOVA tests has been used.The conclusion of the research has shown that; teachers have stated that their primary school managers show their leadership behaviors in high level. The teachers have indicated that influencing and coping with challenges which constitutes the leadership behaviors is shown as being a model in the medium level, and providing opportunity and encouraging in the high level.The teachers have stated that they have no opinions regarding the empathy tendency levels of their managers. On the other hand they think that their managers have the most empathic tendency in communication and less in identification.According to the opinions of the teachers working in the primary school, the opinions of the teachers for the leadership behaviors of the primary school managers and for their empathic tendencies have medium level positive correlation.In the opinions of primary school teachers regarding the leadership behaviors and emphatic tendencies it is seen that there is no significant difference as to their gender, marital status, years of service and education level.In the opinions of the teachers regarding the empathic tendencies of their teachers; there is a positive significant difference in favor of associate degree teachers in the education level of the teachers.
Collections