Anaokulu öğretmenlerinde örgütsel çatışma ve iş doyumu ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yapılan bu araştırmanın temel amacı çeşitli değişkenler açısından örgütsel çatışma düzeyi ve iş doyumunun analiz edilmesi, ayrıca örgütsel çatışma ile iş doyumu arasındaki ilişkinin ne düzeyde olduğunu belirlemektir.Bu doğrultuda yapılan araştırmanın evreni, İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde görev yapan anaokulu öğretmenlerini kapsamıştır. Örneklem ise İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde yer alan Anaokulu öğretmenlerinden rastgele seçilen 145 kişidir.Örneklem grubunda yer alan öğretmenlere gönüllülük esasına göre Minoseta Doyum Testi ve Örgütsel Çatışma ölçeği uygulanmıştır. Kullanılan ölçeklerin gruba uygun olup olmadığını belirlemek amacıyla iç tutarlılık değerleri incelenmiştir. İş doyum ölçeğinin katılımcılardan alınan veriler incelendiğinde iç tutarlılık katsayısı .86 olarak bulunmuştur. Ayrıca örgütsel çatışma düzeyi ölçeğinin alt faktörlerinin birbirinden bağımsız olan iç tutarlık değerleri sırayla şu şekilde bulunmuştur: grup içi çatışma: ,861, gruplar arası çatışma: ,637, kişisel çatışma: ,621. Bu değerler incelendiğinde kullanılan ölçeklerin amaca uygun oldukları sonucuna ulaşılabilir.Yapılan incelemede iş doyumu düzeyi düşük, örgütsel çatışma düzeyi ise genel anlamda yüksek çıkmıştır. Ayrıca iş doyumu ve örgütsel çatışma arasında orta düzeyde bir ilişkinin var olduğu gözlemlenmiştir. İş doyumu ölçeğinden alınan veriler incelendiğinde cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu ve çalışılan kurum değişkenleri açısından anlamlı düzeyde farklılık görülmemiştir. Ancak medeni durum değişkenine göre iş doyum ölçeğinde anlamlı fark görülmüştür. Bekar öğretmenlerin iş doyum düzeyi evlilerden daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca örgütsel çatışma alt faktörleri incelendiğinde de cinsiyet, yaş, medeni durum, mesleki kıdem, öğrenim durumu ve çalışılan kurum değişkenleri açısından anlamlı düzeyde farklılık görülmemiştir.Anahtar Sözcükler:Çatışma,İş doyumu,Anaokulu,Örgüt,Öğretmen. Preschool teachers are randomly selected from this population as thesample of thestudy.'Minnesota Satisfaction Questionnaire (MSQ) ' and 'Organizational Conflict Scale' are applied to sample group of teachers on a voluntary basis. Internal consisten cyreliability is examined in order to determine whether these survey instruments are suitable for the sampleor not. According to the data taken from 'Job Satisfaction Scale (JSS)', Coefficient of internal consistencyis .86. Also, the following internal concsistency values of sub-factors are obtained from 'Organizational Conflict Scale': intra-group conflict: .861, inter-group conflict: .637, personal conflict: .621. These analyses reveal that theses calesareinternally concistent. In the study, findings indicate that job satisfaction level is low but organizational conflict level is high in general. There sultsalso indicate that relation shipexists between job satisfaction and organizational conflict, albeit a middle relationship. No significant difference is observed in terms of gender, age, seniority, educational backround and institutions where teachers work. However, a significant difference is observed in terms of maritalstatusfactor. Single teacher's job satisfactionlevel is higher than married teachers. Besides, whensub-factors of organizationalconflictareanalysed, nosignificantdifference is observed in terms of gender, age, maritalstatus, seniority, educational backroundand the institutions they work. Keywords; Conflict, Jobsatisfaction, Preschool, Organization, Teacher
Collections