İlköğretim 5 ve 6. sınıflarda seçmeli derslerin seçim sürecinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ulusların ve toplumların en değerliği zenginliği ve mirası nitelikli insan gücüdür. Bu potansiyelin etkili bir şekilde kullanımı gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin eğitim harcamalarının başat yatırımlar arasında olmasının neredeyse birincil sebebidir. Nitelikli insan gücüne sahip olmak için öğrencilerin daha iyi öğrenebileceği ortam ve fırsatlar yaratmak gerekir. Okullarımızda zorunlu derslerin yanı sıra demokratik anlayışla bireylerin ilgi ve yeteneklerine uygun tercih yapabildikleri seçmeli ders uygulaması bu amaca hizmet etmektedir.Bu çalışmanın amacı; 2005 yılından beri var olan seçmeli ders uygulamasını ortaokullarda görev yapan yöneticiler ve seçmeli derslere giren öğretmenlerin, ilköğretim 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin ve velilerinin görüşlerine göre incelemek, elde edilen bulgular ile problemlere çözüm önerileri sunarak tartışmaktır. Araştırmanın evreni; 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılında, İstanbul ilinin Bayrampaşa ilçesindeki devlet ortaokullarında 5 ve 6. sınıfta okuyan öğrenciler ve velileri, seçmeli derslere giren öğretmenler ve bu okullardaki yöneticilerdir. Araştırmanın örneklemi ise İstanbul ili Bayrampaşa ilçesi Ali Ülker Ortaokulunda öğrenim gören otuz altı 5 ve 6. sınıf öğrencisi, yedi 5 ve 6. sınıfta öğrencisi olan veli, on dört 5 ve 6. sınıflarda seçmeli derslere giren öğretmen ve Bayrampaşa ilçesinde bulunan altı ortaokul yöneticisini kapsamaktadır.Bu araştırma nitel araştırma yaklaşımı ile hazırlanmıştır. Araştırmanın verileri görüşme tekniği ile toplanmıştır. Katılımcılara seçmeli derslerin seçim sürecinde karşılaştıkları sorunlarla ilgili görüşleri ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmek amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme soruları sorulmuştur. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır.Analizlere baktığımızda, seçmeli derslerin seçiminde öğrenciler üzerinde ailelerinin etkisinin oldukça fazla olduğu belirlenmiştir. Veli ve öğrencilerin ders içerikleriyle ilgili yeterince bilgilendirilmedikleri saptanmıştır. Seçmeli derslerin sayıca fazla olmasıyla birlikte ikili öğretim yapan okullarda derslik ve öğretmen eksikliği açığa çıktığı, bu nedenle istenilen derslerin seçilemediği belirlenmiştir. Sınıf mevcutlarının fazla olduğu, seçmeli derslere ait ders kitaplarının ve materyallerinin olmadığı, öğretmenlerin konuyla ilgili hizmet içi eğitim almadığı ve notla değerlendirmenin öğrenciler üzerinde kaygıyı artırdığı ifade edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular ve ulaşılan sonuçlardan hareketle; seçmeli ders uygulamalarında gerekli öğretmen, materyal ve fiziki ortamın sağlanması, öğrencilerin istedikleri dersleri alabilmelerine fırsat sağlayacak ortam oluşturulması ve seçmeli derslerin içerik ve amaçlarına yönelik bilgilendirmelerin zamanında yapılması gerektiği söylenebilir. Anahtar Sözcükler: Seçmeli dersler, ilköğretim, eğitim, 4+4+4 The most precious wealth and heritage of the nations and societies are the qualified manpower. By the effective use of this potential, the education expenditures of the developed and developing countries among the first investments are almost the primary reson.It needs to create the environment and opportunities the students can learn beter to have the qualified manpower. In accordance with the compulsory classes in our schools; the effective course application the individuals can prefer thinking their interests and talents with the democratic view serves this aim. The aim of this work is to examine the elective course application with the thoughts of parents and students in grades 5th and 6th classes in primary schools, tha administrators working in secondary schools and lastly elective course teachers since 2005 and argue by giving solutions to the problems with the obtained findings.The universe of the investigation are in 2014-2015 academic year, the students study in 5th and 6th classes in the state secondary schools and their parents in Bayrampaşa county of İstanbul city, elective course teachers, lastly adminıstrators in these schools.The sample of the investigation covers thirtyfive students in 5th and 6th classes, seven parents in these classes, fourteen elective course teachers have Ali Ülker secondary school in Bayrampaşa county of İstanbul city and lastly six secondary school administrators in Bayrampaşa county.This investigation has been done with a qualitative aproach. The results of the investigation have been obtained by conversations.Semi-structured conversation questions were asked to the attendants about the views of the problems they come across during the period while choosing the elective courses and to give the suggestions about the solutions to these problems. Content analyses was used to solve the abtained results.When we look into the analyses, it is determined the students on the impact of family is much more while choosing the elective courses, it is detected the students and their parents have not been given enough information about the content of the lessons .However there are a lot of elective courses numerically, it appears lack of classes and teachers at schools making dual teaching; because of this it is determined the lessons that are wanted can not be chosen by the students.It is stated that there is a lot of class size, there are not any elective course books and materials, the teachers don't have any in-service training about the subjects, lastly evaluation by giving marks increase the level of anxiety on them.With the findings and results reached wthout investigating, it can be said to provide necessary teacher, material and physical environment in elective course applications, constitute the occasions to make the opportunities the students can take the courses they want and finally the information about the contents and aim of the elective courses must be done on time.Key words : Elective courses, primary school teaching, education, 4+4+4.
Collections