Show simple item record

dc.contributor.advisorEkşi, Halil
dc.contributor.authorSolmaz, Yasin
dc.date.accessioned2021-05-08T06:49:37Z
dc.date.available2021-05-08T06:49:37Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/628186
dc.description.abstractAraĢtırma Ġstanbul Ġli, Pendik Ġlçesi‟ nde öğrenim görmekte olan meslek lisesi sonsınıf öğrencilerinin kariyer geliĢiminde aile etkisini tespit etmeye yönelik olarakyapılmıĢtır. AraĢtırmanın örneklemi, 2013-2014 Eğitim-Öğretim yılında Ġstanbul ili,Pendik Ġlçesi meslek lisesi son sınıfta öğrenim görmekte olan 95 kız, 240 erkek vetoplam 335 öğrenciden oluĢmaktadır.AraĢtırmada araĢtırmacı tarafından oluĢturulan kiĢisel bilgi formu ile Found, Cotter,Fitzpatrick, Kantamneni, Carter, & Bernfeld, tarafından geliĢtirilip, Akın, Usta, &Satici, tarafından Türkçeye uyarlanan Kariyer GeliĢiminde Aile Etkisi ÖlçeğikullanılmıĢtır. Kariyer geliĢiminde Aile Etkisi Ölçeği dört boyut, 22 maddedenoluĢmaktadır. Ölçeğin alt boyutları: „‟bilgisel destek‟‟,‟‟ailenin beklentiler‟‟,‟‟maddidestek‟‟ ve „‟değerler/inançlar‟‟ boyutlarından oluĢmaktadır.AraĢtırmada elde edilen veriler SPSS (Statistical PackageforSocialSciences) forWindows 21.0 programı kullanılarak analiz edilmiĢtir. Verileri değerlendirilirkentanımlayıcı istatistiksel metotları (Sayı, Yüzde, Ortalama, Standart sapma)kullanılmıĢtır.Niceliksel verilerin karĢılaĢtırılmasında iki grup arasındaki farkı t-testi, ikiden fazlagrup durumunda parametrelerin gruplararası karĢılaĢtırmalarında Tek yönlü(Oneway) Anova testi ve farklılığa neden olan grubun tespitinde Scheffe testikullanılmıĢtır.Elde edilen bulgular %95 güven aralığında, %5 anlamlılık düzeyindedeğerlendirilmiĢtir.AraĢtırmanın verileri, 2013-2014 eğitim ve öğretim yıllarında toplanmıĢtır. Buverilerinin analizi neticesinde ulaĢılan sonuçları aĢağıdaki gibi özetleyebiliriz:1. AraĢtırmada yer alan öğrencilerin aile geliri arttıkça maddi anlamda destek görmeoranı da artmaktadır.2. Aile ile iyi iliĢkilere sahip öğrencilerin bilgisel anlamda daha fazla desteklendiğisaptanmıĢtır.3. Aile ile iliĢkilerde olumlu yöndeki artıĢ maddi anlamda da destek oranına dayansımaktadır.4. Ev hanımı ve çalıĢmayan annelerin çocuklarının değer ve inançları hayatlarınadaha fazla yansımıĢtır.5. Anne ve baba eğitim seviyesindeki yükselme öğrenciyi bilgisel anlamdadestekleme oranını da artırmaktadır.6. Anne ve baba eğitim seviyesindeki artıĢ maddi anlamda destek oranını daartırmaktadır.7. Ġlköğretimde baĢarılı olan öğrencilerin genel anlamda daha fazla desteklendiğigörülmektedir.Anahtar Kelimeler: Kariyer, Kariyer GeliĢimi ve Planlaması, Mesleki Eğitim, Aile
dc.description.abstractThe research was made for the purpose of determining the effect of families on thecareer development of senior students studying in the vocational school in PendikDistrict, Istanbul Province. Sample of the research was comprised of 335 students intotal, i.e. 95 female and 240 male students, who were receiving training in the seniorclass of the vocational school in Pendik District, Istanbul Province in the academicyear of 2013-2014.In the research, we used the personal information form organized by the researcherand Family Influence Scale on Career Development that was developed by Found,Cotter, Fitzpatrick, Kantamneni, Carter, & Bernfeld and adapted to Turkish by Akın,Usta, & Satici. Family Influence Scale on Career Development is comprised of fourchapters and 22 articles. Sub-chapters of the scale are comprised of `informationalsupport`, `material support` and `values/beliefs`.Data that are obtained within the scope of the research are analysed by using theprogram titled SPSS (Statistical PackageforSocialSciences) for Windows 21.0.Descriptive statistical methods (Figures, Ratios, Averages, and Standard Deviations)are used during assessment of data.T-test is used to determine the difference between two groups for the purpose ofcomparing qualitative data, and in the case of more than two groups, One-way Anovatest is used to compare the intergroup relations between parameters, and Scheffe testis used to determine the group that causes difference.Obtained findings are assessed within the confidence interval of 95% and within thesignificance level of 5%.Research data were obtained in the academic season of 2013-2014. We maysummarise as below the conclusions that are reached as a result of analysis ofaforementioned data:1. As the family income of the students participated to the research increased theratio to obtain financial support increased.2. It was determined that the students that have good relations with their familieswere supported more in informational terms.3. Positive increase that was observed in terms of relations with the families was alsoreflected on the ratio of financial support.4. Values and beliefs of the children of housewives and unemployed mothers werereflected more on the lives of their mothers.5. It was determined that the increase in the education level of the mother and fatherwas increasing the level of support provided to the student in informational terms.6. It was determined that the increase in the education level of the mother and fatherwas also increasing the level of financial support provided to the student ininformational terms.7. It was observed that the students, who were successful in the primary school, werebeing supported more in general.Key Words:Career, Career Development and Planning, Vocation Education, Family.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMeslek lisesi son sınıf öğrencilerinin kariyer gelişiminde aile etkisi: Pendik İlçesi örneği
dc.title.alternativeFamily influence on the career development of vocational high school student seniors: Example Pendi̇k District
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmCareer development
dc.subject.ytmParents attitude
dc.subject.ytmAcademic career
dc.subject.ytmParents-adolescent relations
dc.subject.ytmFamily support
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.subject.ytmVocational high schools
dc.subject.ytmVocational high school students
dc.subject.ytmİstanbul-Pendik
dc.identifier.yokid10096621
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL AYDIN ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid426175
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineİşletme Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess