Mesleki ve teknik liselerde görev yapan yöneticilerin okul kültürü algılama seviyelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma mesleki ve teknik liselerde görev yapan yöneticilerin okul kültürü algı düzeylerini çok boyutlu olarak değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Okul kültürünü benimsemiş olan yöneticilerin özellikle eğitim kurumlarına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinde tarama modelinde gerçekleştirilmiş olup 2014-2015 eğitim - öğretim yılında İstanbul ilinde bulunan Kartal, Maltepe, Pendik, Tuzla ve Sultanbeyli ilçelerindeki Mesleki ve Teknik Anadolu liselerinde halen görevde bulunan 66'sı kadın,110'u erkek olmak üzere toplam 176 yöneticiyi kapsamaktadır. Verileri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgi formu ve Kuyumcu (2007) tarafından okul kültürü ve takım liderliği konularını araştırmak üzere hazırlanan 103 soruluk Okul Kültürü ölçeğinin ilk 42 maddesi kullanılmıştır. Ölçeğin 42 maddelik bölümünün iç tutarlık katsayısı olan Cronbach Alpha değeri. 876 olarak tespit edilmiştir. Kişisel bilgi formunda ise cinsiyet, kıdem, branş, döner sermaye gibi demografik bilgilere yer verilmiştir. Veriler analiz edilirken frekans, aritmetik ortalama, yüzde, t testi, Mann Whitney U, Tek Yönlü Varyans analizi (Anova) ve Kruskal Wallis testleriyle SPSS 15.0 programı kullanılarak çözümlenmiştir. Yapılan araştırmanın sonucunda yöneticilerin okul kültürünü algılama seviyelerinin cinsiyete, döner sermayeden yararlanma durumuna, kıdeme ve branşa göre anlamlı bir fark göstermediği görülmüştür. Yöneticilerin okulun tarihi gelişimine, okulun değerleri ve inançlarına, okulu açıklayan hikâyelere, gelenekler, törenler, adetler ve okulun kahramanlarına ait araştırma sorularına olumlu cevaplar verdikleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Okul, Okul Kültürü, Mesleki ve Teknik Liseler This investigation was done to assess the school culture levels in multi-dimensions for the managers at the vocational and technical high schools. It is thought that the managers adopted for the school culture makes a huge contribution especially to educational institutions. The investigation was taken place using survey model from quantitative investigation methods. Totally 176 managers; (66 female and 110 male) at the vocational and technical high schools in Kartal, Maltepe, Pendik, Tuzla and Sultanbeyli ,which are in the city of İstanbul, were involved into the survey in the 2014-2015 year of education. The personal information form which was prepared by the researcher and the first 42 items of the school culture scale which has totally 103 items and was prepared to investigate the school culture and team leadership by Kuyumcu (2007), were used as data collection tool. The internal coefficient of consistence (Cronbach Alpha value) of the 42 item-part scale is determined as .876. The frequency, arithmetic mean, percentage, T test, Mann Whitney U, one-way analysis of variance (Anova) and Kruskal Wallis tests were done using SPSS 15.0 software. In the end of the survey, the perception levels of school culture for the managers was recognized that there is no statistically significant difference by sex, utilization situation of circulating capital, seniority and branch. It was seen that the managers gave positive answers to the survey questions about the historical development, the moral values and faith, the stories, customs and traditions, ceremony and heroes/heroines of the school.Key Words: School, School Culture, Vocational and Technical High School
Collections