Örgüt iklimini etkileyen iç etmenler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Her bireyin bir kişiliği olduğu gibi her okulun da kendine özgü bir kişiliği yani bir iklimi vardır. Okulların amaç ve işlevlerini yerine getirmesi, etkili ve verimli olabilmesinde olumlu iklim havasının oluşturulmasının önemi büyüktür. Yönetici ve öğretmenler olumlu okul ikliminin oluşturulmasında ve okulun başarısının şekillenmesinde büyük önem taşımaktadır. Bu araştırma da örgütsel iklimi en çok etkileyen öğretmenlerle yapılmıştır. Bu çalışmamızın amacı; örgüt iklimini etkileyen iç etmenleri incelemektir. Çalışma beş bölümden oluşmaktadır: Birinci bölüm giriş, ikinci bölümde örgüt iklimi kavramı üzerinde durulmaktadır. Bu bağlamda örgüt ikliminin tanımı, boyutları, türleri, örgüt iklimini etkileyen faktörler, örgüt ikliminin sonuçları, örgüt iklimi ve örgüt kültürü ilişkisi üzerinde durulmuştur. Üçüncü bölümde, örgüt ikliminin okul eğitimiyle ilişkilendirilmesine yönelik eğitim yöneticiliği, eğitim yönetimi süreçleri, okul iklimi, okul iklimi ve okul kültürü ilişkisi, okul ikliminin boyutları ve olumlu okul iklimi değiştirme üzerinde durularak, konu ile ilgili yurt içi ve yurt dışı çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde, örgüt iklimini etkileyen iç etmenleri belirlemek amacıyla yapılan araştırmanın modeli, evren ve örneklemi, veri toplama araçları, verilerin analizi konusunda bilgi verilmiştir. Beşinci bölümde, araştırmaya katılan öğretmenlerin okul ikliminin destekleyicilik, sınırlayıcılık, yönlendiricilik, samimilik alt boyutlarına ilişkin görüşleri cinsiyete, kıdem yılına, okulda çalışma süresine ve görevine göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiş ve yorumlanmıştır.Amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu, 2014-2015 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Güngören ilçesindeki bağımsız anaokulu, halk eğitim, ilk ve ortaokullarında görev yapan 405 öğretmene uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında, SPSS programında analiz edilmiştir. Anket sorularının güvenilirliğini belirlemek için Cronbach Alpha katsayısından faydalanılmıştır. Hipotez testlerinin analizinde ise; t testi ve anova testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; okul ikliminin çalışma süresi ve cinsiyet değişkeninin hiçbir boyutunda anlamlı bir farklılık gözlemlenmemiştir. Ölçeğin görev türü değişkeninde ise sınırlayıcılık boyutunda branş öğretmenlerinin sınıf öğretmenlerine kıyasla kendilerini daha sınırlayıcı buldukları sonucuna ulaşılmıştır. Mesleki kıdem değişkeninde farklılıklar yönlendiricilik ve samimiyet boyutunda ön plana çıkmış, öğretmenlerin kıdemleri yükseldikçe denetlenmekten rahatsızlık duydukları sonucuna ulaşılmıştır. Samimiyet boyutunda ise, öğretmenlerin meslektaşları ile paylaşımlarda bulunmadıklarını ya da okul dışındaki zamanlarda birbirlerine vakit ayırmadıklarını söylemek mümkündür. As every person possesses a personality, by the same token every school develops own personality or self-ambiance. In order for schools to function to achieve their goals and become effective institutions, the ambience they are set in plays an important role. Administrators and teachers play an important role in setting of the ambiance and shaping of the achievements of the school. This research has been conducted with teachers alone whom are the main factors that influence the organizational ambiance. The purpose of this study is: Analyzing internal factors which effects the organizational climate. The study consist of five sections: First section is introduction part, second section touch upon organizational climate concept. In this sense, organizational climate definition, dimensions, types, outcomes, factors which effects the organizational climate and relation between organizational climate and organizational culture is examining. The third section expalins how can the organizational climate associate with school education. In this regard, the study mention about educational management, educational management processes, school climate, relation between school culture and school climate, dimensions of school climate and changing positive school climate by giving similar domestic and foreign examples from the world. The fourth section gives in formation about method, sampling system, data collection tools and analyzing the data of internal factors which effects the organizational climate. The fifth section explains relation between teachers specifications as gender, year of seniority, working hours at school, job and the school climate sub-specifications as supportiveness, limiting, leadering and sincerity. This study specify and make interpretation about all subjects in this section.The questionnaire prepared in line with the goals pursued has been distributed to 405 teachers working at primary, secondary schools and public education centres within Güngören metropolitan area of Istanbul.The data collected from this experiment has been analysed using SPSS software. In order to determine the reliability of the questions asked Cronbach Alpha coefficient has been used as hypothesis test analysis have been conducted using t test and `ANOVA` test methods.As a result of the research conducted; a significant variance has not been observed in any dimension of school ambience's working hours and gender difference variables. In job definition aspect of the scale it has been noticed that, branch teachers comparison to class teachers relatively felt they are limited with their specific branch. The differences in professional seniority variables seem to have appeared on the dimension of guidance and sincerity and it also has been noticed that senior they get teachers seem to have been more disturbed of being inspected. On the dimension of sincerity, though, it has been found out that teachers do not tend to share views with their colleagues and spend no time together in extra-curricular hours.
Collections