İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin noktalama işaretlerini kullanmadaki yeterlilikleri üzerine araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Türkçe Öğretim Programında (1-5. sınıf) yer alan noktalamaişaretleriyle ilgili kazanımların işlevlerine uygun olarak, farklı etkinliklerleöğrencilerin yeterliliklerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda,nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kapsamında öğrencilere on etkinlik onhafta boyunca uygulanmıştır. Her hafta, öğrencilere uygulanacak olan etkinlik veçalışma formları hazırlanarak öğrencilere dağıtılmış, iki ders boyunca etkinlikleryapılarak ürün dosyalarında biriktirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, İlkokul 4.sınıf öğrencilerinden on kız, on erkek olmak üzere toplam yirmi öğrencioluşturmaktadır. Araştırmada 4. sınıf öğrencilerinin ölçütlü etkinliklerde en çokdoğru yaptıkları noktalama işareti ve işlevi %73,67 oranında eş görevli kelime ya dakelime gruplarının arasında kullanılan virgül olmuştur. Bu işareti sırasıyla %71,94oranında satır başına alınan konuşmaları gösteren uzun çizgi, %69,58 oranındakısaltmaların sonunda kullanılan nokta, %67,33 oranında soru cümlelerinin sonundakullanılan soru işareti, %64,55 oranında sayılardan sonra sıra bildirmek içinkullanılan nokta, %57,50 oranında seslenme, hitap ve uyarı sözlerinden sonrakullanılan ünlem işareti, %56,11 oranında satır sonuna sığmayan kelimeleri bölmektekullanılan kısa çizgi, %56 oranında duyguları anlatan cümle ve ibarelerin sonundakullanılan ünlem işareti, %55,41 oranında cümlenin sonunda kullanılan nokta, %52,5oranında kendisiyle ilgili açıklama verilecek cümlenin sonunda kullanılan iki nokta,%50,63 oranında apartman numarası ile daire numarası arasına ve semt ile şehirarasında kullanılan eğik çizgi, %49,29 oranında ilişkili kelimeler ve sayılar arasındakullanılan kısa çizgi, %42 oranında kısaltmalara getirilen ekleri ayırmak içinkullanılan kesme işareti, %40 oranında sayılara getirilen ekleri ayırmak içinkullanılan kesme işareti, %30,83 oranında cümlenin dışında kalan ek bilgiler içinkullanılan parantez işareti, %28,93 oranında özel adlara getirilen kesme işareti,%26,67 oranında yüklemden uzak düşmüş özneyi belirtmek için kullanılan virgül,%23,75 oranında hitap kelimelerinden sonra kullanılan virgül, %20,83 oranındabaşka kimseden aktarılan sözler için kullanılan tırnak işareti izlemektedir. Ölçütsüzetkinliklerde ise, en fazla cümlenin sonunda nokta 333 yerde doğru kullanılırken;yüklemden uzak düşen özneyi belirtmek için kullanılan virgül, ilişkili kelime veyasayılar arasında kullanılan kısa çizgi, cümle dışındaki ek bilgiler için kullanılanparantez işareti, sayılardan sonra gelen ekleri ayırmak için kullanılan kesme işaretive kısaltmalardan sonra kullanılan kesme işareti hiç kullanılmamıştır. Ölçütlüetkinliklerde, ölçütsüz etkinliklere göre öğrencilerin daha fazla noktalama işaretiniyerinde kullandığı görülmüştür. Çalışmadan elde edilen diğer sonuçlar da doğruoranına göre sırasıyla şu şekilde olmuştur: Öğrenciler ölçütlü etkinliklerde, sadeceişlevlerle noktalama işaretleri eşleştirilmesi gereken `Balon Eşleştirme` etkinliğinde%88,57; boş bırakılan yerlere noktalama işaretleri yazılması gereken `Kahvaltı` adlıkısa hikâyede %79,28; işlevler ve bunlara uygun birer örnek verilen sözcük avıxixetkinliğinde %73; verilen parantez içlerine noktalama işaretleri yerleştirilerek nedenisorulan `Bilin Bakalım Ne Gelir?` etkinliğinde %61,6; çalışmada verilen metinlerdeyanlış noktalama işareti yazılıp, doğru noktalama işaretlerini yerleştirmeleri gereken`Fıkralarda Yanlışı Düzeltme` etkinliğinde %52,36; uygulayıcı tarafından yapılanokumadaki vurgu ve tona göre noktalama işaretlerini dikte ettikleri `Kuklalar`etkinliğinde %45,26; verilen noktalama işaretinin herhangi bir işlevine uygun cümleyazmaları gereken `Karikatür Konuşturma` etkinliğinde %33; hiçbir noktalamaişaretinin verilmediği, verilen hikâyedeki noktalama işaretlerini bulmaları gereken`Elif'in Hayali` etkinliğinde %27,73 oranlarında doğru yapmışlardır. Ayrıcaölçütsüz etkinliklerden `Okuyorum Gelişiyorum` adlı kompozisyon etkinliğinde291; `Haydi Mektup Yazalım` adlı mektup yazma etkinliğinde ise 231 tane doğru veyerinde noktalama işaretleri kullanmışlardır. Buradan hareketle öğrencilerin hazırişlev ve örnek cümle verilen etkinliklerde daha çok doğru yaptıkları, çok fazla ipucuverilmeyen öğrencilerin, serbest yazması gereken etkinliklerde daha az doğruyaptıkları gözlenmiştir. This research aims at displaying students competences by applying punctuationmarks of Turkish Education Programs (classes 1-5) according to their functionalitywith the help of various activities. In accordance with this aim, ten activities havebeen conducted with the students during ten weeks applying qualitative researchdesigns within the context of situation studies. Each week, activities and study formsto be carried out with the students were prepared and shared with them, while theactivities conducted in two courses were collected in material folders. The workgroup of this research consists of a total of twenty pupils, including ten girls and tenboys each of a 4th grade primary school class. The research has shown that 4th gradestudents reached 73,67% of correct usage of commas as a punctuation mark betweenwords or word groups with a similar meaning within criteria activities. Thispunctuation mark was followed by long dashes used at the beginning of a new linefor the indication of reported speech reaching 71,94%, commas used afterabbreviations accounting for 69,58%, question marks following questions with67,33%, dots used after numbers indicating rows with 64,55%, exclamation marksused for calling out, addressing, or warning someone with 57,50%, short dashes usedfor the continuation of a word in the next line with 56,11%, exclamation marks usedafter sentences and phrases expressing emotions with 56%, dots used at the end ofsentences with 55,41%, colon marks used for commenting on the previous sentencewith 52,5%, slash marks used in between apartment and flat numbers as well asbetween cities and districts with 50,63%, short dashes used between words andnumbers connected to each other with 49,29%, apostrophes used to divide additionsmade to abbreviations with 42%, apostrophes used for the division of insets tonumbers with 40%, parenthesis used for additional information outside of thesentence with 30,83%, apostrophes used for pronouns with 28,93%, commas used forsubjects separate from predicates with 26,67%, commas used after addressing wordswith 23,75%, quotation marks used for the reported speech of another person with20,83%. In non-criteria activities, on the other hand, dots used after the end of asentence were used correctly in 333 cases while commas used for the separation ofnouns from predicates, short dashes used for words and numbers connected to eachother, parenthesis used for additional information outside the main sentence,apostrophes used for insets to numbers and apostrophes used after abbreviations werenot used at all by the students. It has been found that students used more punctuationmarks in their correct function during criteria activities compared to non-criteriaactivities. Other results obtained from the study were, respectively, compared to thecorrect ratio, as follows :The students did correct in the rate of 88.57% at criteriaactivities, in `Balloon Mapping` activity in which the functions and punctuations areneeded to be matched; 79.28% in the short story called `Kahvaltı(Breakfast)` inwhich punctuation marks to be written into the blanks; 73% in the word huntingactivity in which functions and an example for each; 61.6% in `Guess what itxximeans.` activity in which the reason is asked placing the punctuations in beacketsgiven; 52.36% in `Correcting the mistake in jokes` in which correct punctuationplacement required where wrong punctuation marks in written text given in thestudy; 45.26% in `Puppets` activity in which they dictated punctuations according tothe emphasis and tone of the reading done by the practitioner; 33% in `Cartoontalking` in which they were required to write an appropriate sentence to any functionof the given punctuation mark; 27.73% in `Elif's dream` in which there wererequired to find the punctuation marks in the story no punctuation mark was given. Inaddition, in unmeasured activities, they used 291 correct and appropriate punctuationmarks in `I am reading, I am improving.` composition activity, and 231 correct andappropriate punctuation marks in the activity called `Let's write a letter`. Hence, itwas observed that the students did more correct in the activities in which the built-infunctions and sample sentences, the student who were not given many clues did lesscorrect in which they needed to write freely.
Collections