Meslek lisesi müdürlerinin takım liderliği rolleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Okullarda takım liderliği rollerinin başarılı olması, eğitimin kalitesini ve dolayısıyla öğrenci başarısını artıracaktır. Okul müdürlerinin takım liderliği rollerinde etkili olmalarının önündeki en büyük engel, öğretmenlerin eski alışkanlıklar ve kendini yenilenmeye karşı kapatmış olmaları olarak görünmektedir.Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre `Meslek lisesi müdürlerinin takım liderliği rollerinin` ne düzeyde olduğunun incelenip belirlenmesidir. Bu araştırma; meslek liselerindeki yöneticilerin takım liderliği rollerini etkileyen değişkenlerin belirleneceği; farklı öğretmen görüşlerinin, meslek liselerindeki yönetim biçimi üzerinde olumlu ya da olumsuz etkilerinin tartışılacağı bir ortam sağlayacağı açısından önemli görülmektedir. Bu açıdan alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Bu çalışma, tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Bu araştırmada veriler, İstanbul'un Maltepe ve Kartal İlçelerinde bulunan meslek liselerinde yapılan anket çalışması ile elde edilmiştir. Örneklemde, İstanbul Maltepe ve Kartal İlçelerindeki meslek liselerinde bulunan 304 öğretmen yer almaktadır.Elâzığ Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesinden İbrahim H. Çankaya & Mehmet Karakuş'un eğitim yöneticilerinin takım liderliği davranışlarına yönelik 2008-2009 eğitim öğretim yılında hazırladıkları `Takım Liderliği Ölçeği` kullanılmıştır. Ölçme aracının Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,942 olarak bulunmuştur. `Takım liderliği rolleri ölçeğini` çatışma yönetimi, toplantı yönetimi, takım kurma, rol modeli, motivasyon ve iletişim alt faktörlerden oluşturmaktadır.Verilerin çözümlenmesinde, öncelikle tüm bağımsız değişkenler için frekans (N) ve yüzde (%) değerleri hesaplanmıştır. Bağımsız ortalamalar arasındaki farkı test etmek için –t- Testi` kullanılmıştır. İkiden fazla bağımsız ortalamalar arasındaki farkın test edilebilmesi içinde `ANOVA Testi` kullanılmıştır. Ancak yaş, branş ve bulunduğu kurumdaki görev süresi ile ilgili bağımsız sorularda bazı maddelere cevap verenlerin sayısı 30'un altında olduğundan dolayı `ANOVA Testi` ne karşılık gelen parametrik olmayan `Kruskal-Wallis Testi analizi` kullanılmıştır.Yapılan araştırmaya göre okul müdürlerinin takım liderliği rolleri yüksek düzeyde çıktığı belirlenmiştir. Öğretmenlerin verdiği cevaplar incelendiğinde cinsiyetler arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca mesleki kıdem, branş, medeni durum, aynı kurumda çalışma süresi ve çalıştığı kurumdaki öğretmen sayısı değişkenleri arasında da anlamlı bir farklılık belirlenmiştir. Ancak yaş, bilgisayar ve internet kullanımı değişkenleri arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Anahtar Kelimeler: Liderlik, Öğretmen, Yönetici, Okul Müdürü, Meslek Lisesi. The success of team leadership roles in schools will increase the quality of education and so the students' success. The biggest handicap that the school headmasters face in their team leadership roles is seen as the old habits of the teachers and their resistance to the innovations. The object of this study is to research and determine that at which level are the `team leadership roles of Vocational High School headmasters` depending on the teachers' opinions.This study is seen important as with the help of this study, the variables which affect the team leadership roles of managers in Vocational High Schools would be defined, and also this study would create an atmosphere in which the negative and positive effects of different teachers' opinions on the management style in the Vocational High Schools would be discussed. In this respect this study will contribute to the field. This study has been carried out with using scanning model. The data which are used in this study obtained from the survey study that has been carried out in the Vocational High Schools in Maltepe and Kartal districts, Istanbul. In the sample, 304 teachers participate who work in the Vocational High Schools in Maltepe and Kartal districts of Istanbul. `Team Leadership Scale` which is prepared in 2008-2009 academic year for the team leadership behaviours of education managers by Ibrahim H. Cankaya & Mehmet Karakus from Elazıg University, Faculty of Education is used in this study. The Cronbach Alpha reliability coefficients of the measuring tool is found as 942. Subfactors such as conflict management, meeting management, team building, role model, motivation and communication constitute the `Team leadership role scale`. In analysis of the data, first of all for all independent variables frequency (N) and percentage (%) values are calculated. In order to test the difference between the independent averages `-t Test` is used. Also, to test the difference among more than two independent averages `ANOVA Test` is used. However, because of the fact that the respondents who answer to some items in some independent questions about age, branch and tenure in the current institution are below 30, `Kruskal-Wallis Test analysis` is used which is equal to `ANOVA Test` but not parametric. Based on the study, it is determined that the team leadership of Headmasters are high. A significant difference is found between the genders when the answers of the teachers are examined. Another significant difference is also determined among the variables such as occupational seniority, branch, marital status, the working time spent in the same institution and the number of the teachers in that institution.Keywords: : Leadership, Teacher, Manager, Headmaster, Vocational High School
Collections