Sınıf rehber öğretmenlerinin okul örgütlenmesi içerisindeki görevleri ile ilgili yönetici ve öğretmen görüşleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Rehberlik insanoğlunun hayatının her aşamasında ihtiyaç duyduğu profesyonel, sistemli yardım biçimidir. Özellikle okul çağında, gelişim döneminde bulunan öğrencilerin rehberliğe olan ihtiyaçları daha da fazladır. Okul örgütlenmesi içerisinde rehber öğretmenlerin yükümlülüğü fazla olmakla birlikte okul yöneticilerine ve branş öğretmenlerine de düşen rehberlikle ilgili yapılması gereken görevler vardır. Bu araştırmanın amacı İstanbul ili Bakırköy ilçesinde bulunan resmi ortaokullarda çalışan sınıf rehber öğretmenleri, rehber öğretmenler ve okul yöneticilerinin, okul örgütlenmesi içerisindeki görevleri hakkındaki algı ve değerlendirmelerin belirlenmesi; bu algı ve değerlendirmelerin cinsiyet, yaş, branş, kıdem, öğrenim düzeyi ve rehberlikle ilgili hizmet içi eğitim alıp almama değişkenlerine göre incelenmesidir.Araştırmanın çalışma grubunu 2016 - 2017 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Bakırköy ilçesinde görev yapan 358 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Okul Müdürünün, Rehber Öğretmenin ve Sınıf Rehber Öğretmeninin Rehberlikle İlgili Görev Ölçeği kullanılmıştır.Verilerin analizi sonucunda katılımcıların okul müdürünün rehberlikle ilgili görevleri hakkındaki algıları alt boyut algıları olarak cinsiyette kadınların lehine, yaş, kıdem yılı ve alınan hizmet içi eğitim gün sayısına göre pozitif yönlü anlamlı bir farklılık gösterir; rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle ilgili hizmet içi eğitim alma durumuna, öğrenim durumuna ve branşlara göre anlamlı bir farklılık göstermez. Katılımcıların rehber öğretmenin rehberlikle ilgili görevleri hakkındaki algı ölçeği alt boyut algıları olarak cinsiyette kadınların lehine ve yaş değişkenine göre pozitif anlamlı bir farklılık gösterir; rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle ilgili hizmet içi eğitim alma durumuna, alınan hizmet içi eğitim gün sayısına, kıdem yılına, öğrenim durumuna ve branşlara göre anlamlı bir farklılık göstermez. Katılımcıların sınıf rehber öğretmenin rehberlikle ilgili görevleri hakkındaki algı ölçeği alt boyut algıları olarak cinsiyette kadınların lehine, yaş ve kıdem yılı değişkenlerine göre pozitif yönlü anlamlı farklılık gösterir; rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleriyle ilgili hizmet içi eğitim alma durumuna, alınan hizmet içi eğitim gün sayısına, öğrenim durumuna ve branşlara göre anlamlı bir farklılık göstermez.Ölçekleri kendi arasında değerlendirdiğimizde okul müdürünün rehberlikle ilgili görevleri hakkındaki algı ölçeği, rehber öğretmenin rehberlikle ilgili görevleri hakkındaki algı ölçeği ve sınıf rehber öğretmeninin rehberlikle ilgili görevleri hakkındaki algı ölçeği arasında pozitif yönlü, yüksek kuvvetli bir ilişki vardır. Guidance is such a professional, systematic assistant that people need it in every stage of their life. Especially the students in the school age and in the growth period need more guidance. At a school, counsellors have a higher responsibility but the school principal and class guidance teachers have also some responsibilites of counseling and guidance. The aim of this research is to define the perceptions and evalutions about the roles of the class guidance teachers, counsellors and the school principals working at the secondary schools in Bakırköy district, İstanbul and to investigate these perceptions and evaluations according to sex, age, branch, seniority, educational background and educational background of guidance and counseling.The participants of this research consist of 358 teachers working in Bakırköy district, İstanbul during the academic year of 2016-2017. For this research; in order to get data the role scale developed by the researcher is used. This role scale is about the roles of school principal, counsellor and the class guidance teacher about the guidance and counseling.As a result of the analysis of the data obtained by the data collection materials mentioned above, what the participants think about the school principal's roles of guidance and counseling differs significantly but in a positive way according to participants' sex (in favor of women), age, years of seniority and how much training they attended . However, their thoughts about the school principal's roles of guidance and counseling does not change according to their educational background of guidance and counseling services, educational background or branches.The participants' thoughts about the counselor's roles of guidance and counseling change significantly but positively according to participants' age and sex (in favor of women). However, their thoughts about counselors' roles of guidance and counseling do not show any difference according to their educational background of guidance and counseling services, years of seniority, educational background or branches.The participants' thoughts about the class guidance teachers' roles of guidance and counseling show significant but positive difference according to sex (in favor of women), age and year of seniority but their thoughts don't differ according to their educational background of guidance and counseling services, educational background and branches.Also, when the role scales are compared, there is a highly positive relationship between the participants' thoughts about the roles of guidance and counseling of the school principal, the counselor and the class guidance teachers.
Collections