Akademik personelin tükenmişlik açısından değerlendirilmesi ve iş doyumuna yönelik bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tükenmişlik duygusunun ya da tükenmişliğe etki eden iş doyumu faktörünün insanlara yönelik hizmet sunan mesleklerde daha yoğun yaşandığı bilinmektedir. Özellikle eğitim sektöründe çalışan bireylerin mesleki tükenmişliklerinin incelenmesi birçok araştırmaya konu olmuştur. Akademik personelde de sıklıkla görülen tükenmişlik sendromu, akademik personelin iş performansını düşürüp, iş ve yaşam doyumunu olumsuz yönde etkilediği gibi genel çerçeveden bakıldığında toplum içinde bedeli ağır olabilmektedir.Bu çalışmada 2016-2017 eğitim yılında İstanbul Aydın Üniversitesi'nde yoğun ve stresli iş ortamında çalışan akademik personelin mesleklerindeki tükenmişlik ve iş doyumu düzeyleri incelenmiş ve aralarındaki ilişki belirlenmeye çalışılmıştır.Çalışmanın evrenini İstanbul Aydın Üniversitesinde görev yapmakta olan 118 akademik personel oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket yöntemi seçilmiş, katılımcıların tükenmişlik düzeylerini ölçebilmek için Maslach Tükenmişlik Ölçeği (MBI) ve iş doyumu düzeylerini belirlemek amacıyla Minnesota İş Doyum Ölçeği (MSQ) sorularından oluşan toplam 42 soruluk bir anket uygulanmıştır. SPSS 21 programı kullanılarak güvenirlik (Cronbach's alpha), tükenmişlik ve iş doyumu anketlerinin alt boyutları arasındaki anlamlı farkı tespit etmek için Ki-kare analizi yapılmıştır.Araştırma sonucunda; akademik personellerin mesleklerini sevmelerine rağmen kendilerini duygusal olarak tükenmiş hissettikleri gözlenmiştir. Çevresel faktörler bakımından memnun olsalar da, maaşların beklentilerinin altında olması ve yoğun iş temposu strese ve tükenmişliğe neden olduğu görülmüştür. It is known that sense of burnout or job satisfaction factor which affects the burnout are experienced more intensely in occupations provide services for people. In particular, the study of occupational burnout of individuals working in the education sector has been subject to many researches. Burnout syndrome, which is frequently seen in academic staff, reduces the job performance of academic staff, influences the job and life satisfaction negatively and from the generel frame of view, it can be heavy in the society.In this study, the levels of burnout and job satisfaction in the professions of academic staff working in an intense and stressful working environment were examined in Istanbul Aydın University during 2016-2017 education year and the relationship between them was tried to be determined.Target population of the study is composed of 118 teachers who are working in Istanbul Aydın University. Survey method was chosen as a data collection tool in the survey, total 42-question survey were applied consisting of a Maslach Burnout Inventory (MBI) to measure burnout levels of participants, and a Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) to determine job satisfaction levels. Chi-square analysis was performed using the SPSS 21 program to determine the significant difference between the reliability (Cronbach's alpha), burnout, and job satisfaction subscales of survey.As a result of the research; it is observed that the teachers seem to feel emotionally exhausted even though they love their profession. Even if they are satisfied with the environmental factors, salaries which below expectation and intense work pressure cause stress and burnout.
Collections