The role of teaching lexical collocations in raising EFL learners` speaking fluency
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Eşdizim ve onun dil öğrenimine etkisi bu zamana kadar dil bilimcilerinin ve biliminsanlarının ilgisini çekmiştir. Bu tez yabancı dil olarak İngilizce öğrenenlerin sözelakıcılığını geliştirmek için sözlüksel eşdizimleri öğretmenin önemini inceler. Hipotezşudur ki eşdizim özellikle de sözlüksel eşdizim ve doğru sırada eşdizimsel kullanımbilgisine sahip olmak sonuç olarak sözel akıcılıklarını geliştirir ve ana dili İngilizceolan kişi kadar doğal konuşmalarına yardım eder.Bu tez eşdizimlerin kökenine, türlerine ve kalıplarına ışık tutar. Soran Üniversitesiİngilizce Bölümünden kırk beş birinci sınıf öğrencisi seçildi ve kontrol grubu vedeney grubu olmak üzere ikiye ayrıldılar. Deney grubunun sınıf derslerinde derslereşdizimlere vurgu yapılarak anlatıldı ve özelliklede sözcüksel eşdizimlereodaklanıldı. Bununla birlikte kontrol grubunda eşdizimlere hiç önem verilmedi.Ampirik çalışma eşdizim alıştırması, öğrencilerin öntest, öğrencilerin anketleri,öğretmenlerin anketleri ve öğrencilerin post testlerinden oluşmaktadır. Eşdizimalıştırmalarının sonucu gösterdi ki öğrencilerin eşdizim ve bunların nasılkullanılacağına dair bilgileri yoktu. Aynı zamanda, öntest sonuçları öğrencilerinkonuşmada yetkin olmadıklarını gösterdi. Bununla birlikte post test sonucu gösterdiki eşdizilimler ile alakalı derslerden ve sözcüksel eşdizilimlere odaklandıktan sonra,konuşma yetkinlikleri gelişti ve bu tezin hipotezi doğrudur. Gerek tek bir kelimeolsun gerekse eşdizimler dahil kelime sekansları olsun kelime sekmenleri konusundaustalaşma yollarını bilmek, öğrenciye akıcı konuşma ile hatalar yapma ve yanlışeşdizimler kullanma endişesinin üstesinden gelme kabiliyeti kazandırmaktadır. Collocations and its relations to learning languages have attracted the attention oflinguists and scholars so far. This thesis investigates the importance of teachinglexical collocations to improve EFL learners' oral fluency. The hypothesis is thatknowing collocations specifically lexical collocations and collocational usage in theright order would eventually improve their oral fluency and helps them speak asnatural as native speaker of English language. The thesis sheds light on the origins ofcollocations, its types, and patterns. Forty five first grade students of EnglishLanguage Department-Soran University were selected and divided into two groupsof experimental and control groups. Students were tested for collocational knowledgeand vocabulary usage. In the experimental group's class lectures were given withhighlighting collocations and specifically focused on lexical collocations in. Whilewith the control group the lectures paid no attention to collocations. The empiricalstudy consisted of collocation exercise, students' pre-test, students' questionnaire,teachers' questionnaire, students' post-test. The results of the collocations exerciseshowed that the students did not have knowledge of collocations and the ways ofusing them. Also, the results of the pre-test showed that the students were notproficient in speaking. However the results of the post-test showed that after lecturesabout collocations and focusing on lexical collocations their speaking proficiencywas improved and the hypothesis of the thesis had been true. Knowing the ways ofmastering vocabulary segments either single words or sequences includingcollocations, gives the learners ability to speak fluently and overcome the anxiety ofmaking mistakes and mis-collocations.
Collections