Yoğun bakım hemşirelerinin hastalarla ilişkilerinde duygusal emek olarak empati
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada empatik bakım vermeleri beklenen sağlık mesleklerinden biri olan ?yoğun bakım hemşireleri? ne odaklanılmıştır. Yoğun bakım hemşireleri hasta ile empatik etkileşimleri sırasında ve öncesinde empatik olabilecek bilişsel ve duygusal reaksiyonlar geliştirerek ?Derinlemesine Davranış? yoluyla duygusal emek üretirler. Duygusal Emek olarak Derinlemesine Davranış, bazı aktörlerin sahnede rol yapmasına benzemektedir. Öte yandan Duygusal Emek olarak Yüzeysel Davranış, uygun bilişsel ve duygusal bağlantı olmadan hastaya karşı empatik davranışlar gösteriyormuş gibi sahici olmayan davranışlar geliştirmektedir.Bazı durumlarda hem derinlemesine hem yüzeysel davranışın birlikte kullanıldığı da gözlenmektedir. Hastalara karşı Derinlemesine davranışı tercih etmelerine rağmen, yoğun bakım hemşireleri hastanın duygusal ve bilişsel ihtiyaçlarının anlaşılmasının o anda mümkün olamadığı durumlarda yüzeysel davranış metodunu kullanabilmektedirler. Bunların ötesinde, yoğun bakım hemşirelerinin hasta ile ilişkilerinde empati süreçlerini kullandıklarında hastalara daha fazla fayda sağladıkları ileri sürülebilir.Bu amaçla, kavrama yönelik olarak yapılan literatür çalışması ışığında geliştirilen hipotezler, gerçekleştirilen bir araştırmada test edilmiştir. İstanbul'da bir kamu hastanesinde gerçekleştirilen araştırmanın örneklemi, 116 hemşireden oluşmaktadır. Örnekleme; 26 sorudan oluşan Duygusal Emek Ölçeği; 20 sorudan oluşan Empati Eğilim Ölçeği ile birlikte demografik soruları da içeren bir anket uygulanmıştır.Yataklı Hasta Servisi hemşirelerine göre, Yoğun Bakım hemşirelerinin yaşam kalitesi ile ilgili algılamaları daha olumsuz olacaktır öngörüsü desteklenmiştir. Ancak, araştırmanın hipotezlerinden, yataklı hasta servis hemşirelerine göre yoğun bakım hemşirelerinin empati düzeylerinin daha yüksek olacağı öngörüsü; yataklı hasta servisi ve yoğun bakım hemşirelerinin empati düzeyleri arttıkça duygusal emek stratejilerinden derinlemesine davranış ve samimi davranış düzeyleri artacaktır öngörüsü, yataklı hasta servisi ve yoğun bakım servisi hemşirelerinin empati düzeyi arttıkça duygusal emek stratejilerinden yüzeysel davranış düzeyleri azalacaktır öngörüsü analizler sonucu red edilmiştir.Sonuçlar ayrıca, bakım verilen hasta sayısı ile hemşirelerin empati eğilim düzeyleri arasında; hemşirelerin çalışma sistemi ile duygusal emek boyutlarından duygusal çaba arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır.Bu çalışmanın bulguları, yoğun bakım hemşirelerinin empati düzeylerinin daha yüksek olmadığı, duygusal emek stratejilerinden derinlemesine davranışı daha fazla kullanmadıkları ve yaşam kalitesi algılamalarının daha olumsuz olduğunu göstermiştir. Hemşirelerin, iş ortamına ait bazı stres kaynaklarından etkilendiğini ancak görevlerini yaparken duygusal emek vermeye ve bunu yaparken de duygusal kaynaklarını tüketmeye devam ettiklerini düşündürmüştür.Anahtar Kelimeler: Empati, Duygusal Emek, Yüzeysel Davranış, Derinlemesine Davranış In this research, the focus was on intensive care nurses as professionals who are expected to be empathic caregivers. They engage in such emotional labor through deep acting by generating empathetic emotional and cognitive reactions before and during consultations with the patient.Deep acting as an emotional labor is similar to the stage-acting of some actors. On the other hand, surface acting as an emotional labour refers to forging empathic behaviors towards the patients in the absence of consistent emotional and cognitive reactions.In some situations, the use of both deep acting and surface acting has been observed although intensive care nurses prefer deep acting they may rely on surface acting, when immediate understanding of emotional and cognitive needs of patients is imposible. Moreover, it has been argued that intensive care nurses are more beneficial to patients when they engage in the process of empathy during their consultations with patients.For this purpose, a number of hypotheses that are developed in the light of the literature review were tested in the present study the sample of the present study which was carried out in a public hospital in İstanbul consisted of 116 nurses. The participants completed two questionnaires including of the Emotional Labor Scale of which consisted of 26 questions and the Empathy Scale which consisted of 20 questions and a number of demographic questions.One of the hypotheses that the intensive care nurses would perceive quality of their life less positively than inpatient clinic nurses was supported by the data. However, the hypothesis that the empathy levels of intensive care nurses would be higher than inpatient clinic nurses, the hypothesis that as the empathy levels of inpatient clinic and intensive care nurses increased, the levels of deep acting as an emotional labor would increase and the hypothesis that as the empahy levels of inpatient clinic and intensive care nurses increased, the levels of surface acting as an emotional labor would increase, were refused on the basis of the analyses.Results have also shown that the empathy levels of nurses in general were negatively related to the number of patients cared, and that one of the dimensions of emotional labor, emotional effort was related to the working patterns of the nurses.The results of the present study have indicated that intensive-care nurses do not have a higher level of empathy, and they do not use deep acting more than inpatient clinic nurses, but they have perceived their quality of life more negatively. It can be concluded that nurses in general may be affected by some sources of stress related to their working environment but while they perform their duties, they continue to exhaust their emotional resources.Key Words: Empathy, Emotional Labour, Surface Acting, Deep Acting
Collections