Khatena - Torrance Yaratıcılık Algı Envanteri`nin Türkiye koşullarına uyarlanması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma Khatena-Torrance yaratıcılık algı envanteri'nin Türkçeversiyonunu geliştirmek için yapılmıştır. Araştırmanın evreni 4.-7. Sınıf normal zekaseviyesine sahip çocukların devam ettiği okullarda eğitim gören üstün yeteneklitanısı konmuş (IQ=125, Dünya Sağlık Örgütü) çocuklar ile normal zeka seviyesinesahip çocuklar oluşturmaktadır ve örneklem grubu İstanbul ili Anadolu Yakası'ndaki500 normal zeka seviyesine sahip (Nkız=238, Nerkek=262) 80 üstün yetenekli (Nkız=30,Nerkek=50) toplam 580 çocuk bulunmaktadır.Örneklemi oluşturan 500 çocuğa Khatena- Torrance Yaratıcılık algı envanteriile kişisel bilgi formu, 80 üstün yetenekli çocuğa Torrance yaratıcılık testi, KhatenaTorranceyaratıcı algı envanteri, kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Khatena-TorranceYaratıcılık Algı Envanteri, `Ne tür bir insansınız (WKOPAY)` ve `Kendimhakkında birşeyler (SAM)` alt boyutundan oluşmaktadır.Güvenirlik çalışmaları kapsamında üstün zekalı ve normal zekalı gruplara içtutarlılık analizleri yoluyla güvenirlik sınaması yapılmıştır. İstatistiki olarak anlamlısonuçlar elde edilmiştir. Geçerlik kapsamında yapı geçerliği(madde toplam, maddehariç ve madde ayırt edicilik analizleri) yapılmıştır. `Kendim Hakkında Birşeyler`Güvenirlik analizi sonuçlarında iç tutarlılığın yüksek olduğu sonucuna varılmıştır(α=,891); `Ne Tür bir insansınız güvenirlik analizi sonuçlarında da iç tutarlılığınyüksek olduğu sonucuna varılmıştır (α=,844). Öte yandan Pearson analizi ilehesaplanan madde toplam ve madde kalan korelasyonları `Kendim hakkındabirşeyler` ve `Ne tür bir insansınız` alt boyutları için de anlamlılık (p<,001)saptanmıştır. Elde edilen anlamlı istatistiki sonuçlara göre testin geçerli olduğu hükmedilmiştir. Torrance Yaratıcılık Testi için hakemler arası korelasyona Pearsonyöntemi ile bakıldığında anlamlı (p<,001) sonuç elde edilmiştir. Sonuç olarakKhatena- Torrance Yaratıcılık Algı Envanteri'nin Türkçe formunun 4. Sınıf ile 7.Sınıf aralığında kullanılabileceği düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Yaratıcılık, Üstün Zeka, Zeka, Yaratıcılık Algısı The purpose of this study is to adapt the Khatena-Torrance creative perceptionInventory into Turkish. Target population is normal and gifted (IQ=125, WorldHealth Organization) children, from grade 4 to grade 7, attending schools withnormal education. There are a total of 580 participants in the sample, 500 of whichare at normal level of intelligence (Nfemale=238, Nmale=262), and 80 are gifted(Nfemale=30, Nmale=50).Khatena- Torrance Creative Perception Inventory was conducted to 500participants, while 80 gifted students completed the Torrance Creativity Test,Khatena- Torrance Creative Perception Inventory and a personal information form.Khatena- Torrance Creative Perception Inventory has two sub-dimensions called`What Kind Of Person Are You? (WKOPAY)` and `Something About Myself(SAM)`.Internal consistency analyses were conducted for both groups (normal andgifted students) to check reliability and statistically significant results were obtained.In order to check construct validity, item total, item remainder and itemdiscrimination analyses were carried out. Reliability analysis of `Something AboutMyself` and `What Kind Of Person Are You` both revealed high internalconsistency (α=,891 and α=,844 respectively). Significant results from Pearsonanalysis of item total and item remainder correlations (p<,001) were also obtained forboth sub-dimensions. Depending on these significant results, it is concluded that thetest is valid. In addition, Pearson inter-rater correlation for Torrence Creativitytest revealed significance results (p<,001). As a result, it is believed that Turkish version of Khatena- Torrance Creative Perception Inventory can be usedthrough grades 4 to 7.Keywords: Creativity, Giftedness, Intelligence, Perception of Creativity
Collections