Sait Maden; eserleri ve Türk grafik tasarımına katkıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Şiiri ilk kez 1946'da doğduğu kentteki haftalık bir gazete de yayımlandı. Hat sanatınıöğrendi. Önceleri aruz vezni ile şiir yazıp, Divan şiiri okumaya, araştırmaya başladı.Osmanlıca ve Fransızca öğrendi. 1949 – 1955 yılları arasında o tarihlerde var olanlise kısmından başlayarak, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi (İDGSA),resim bölümü Bedri Rahmi Eyüboğlu atölyesinden mezun oldu. 1951'de Varlıkdergisinin açtığı çeviri şiir yarışmasında, Baudelaire'den çevirdiği bir şiir ilebirincilik ödülüne, 1976'da Aragon'dan çeviri ile Türk Dil Kurumu ödülü ve PabloNeruda'dan yaptığı çeviri ile de Şili Cumhur Başkanlığı özel ödülüne sahip oldu.1955 – 1960 arasında birçok duvar resimleri, tiyatro dekorları, sergi ve fuar panoları,sinema afişleri hazırladı. 1960'dan sonra daha çok Grafik Tasarım alanlarınayöneldi. Kitabın, özgün, estetik, çağdaş grafik değerleri barındıran görüntüylesunulması bilincini, Türk yayıncılık anlayışına benimseten tasarımcımız aynızamanda çağdaş tipografi anlayışını Türk Grafik Tasarımına kazandıran tasarımcımızolarak da tanımlanmakta. Ayrıca iyi bir kaligrafi ustası olan sanatçının, `İstanbul`isimli logoları da çağdaş hat çalışmaları arasındadır. Ödül aldığı ilk simgesini 1955yılında çizdi. 1990 yılında, logo ve amblemlerinin bir kısmını bir araya toplayıp `Simgeler` adlı kitabında yayımladı. Türk alfabesine 50'ye yakın özgün yazı karakterikattığını ifade eden Maden, Bunların az bir bölümünü birtakım kurumların işlerindekullandı. 1964'de Babıâli'de kendi atölyesini kurdu.1968'de Grafik SanatçılarıDerneği'nin kurucuları arasında yer alıp bir süre başkanlığını da yaptı. (İlgisizliknedeniyle bir süre sonra kapanan dernek, 1978 yılında başka bir ekip tarafından,Grafikerler Meslek Kuruluşu olarak tekrar kuruldu.) Bu süreçte bazı yapıtları, Türkgrafiğinden örnekler veren `Gebrauschgrafik'' (Novum) adlı yurtdışı dergide1967'de yayımlandı. Devamında da Çekoslovakya ve Polonya'daki sergilerde yeraldı. Türk grafik sanatına bir geçmiş arama çabası içinde olan Sait Maden,Türkiye'de ilk kez Türk grafik tarihini inceleyen bir araştırma yaptı ve çeşitlinedenlerle `Ülkemizde Grafik Sanatının Dünü Bugünü` adı ile özet olarak kalemealdı.Değerli Grafik Tasarımcılarımızdan olan Sait Maden, döneminde bir öncü olarak,yeni yetişen tasarımcılara ışık tutmuş, önlerine yeni bir yol açmıştır. His first poems were published in a local weekly, in 1946. Master taught him the artof calligraphy. He began to write his poems with Aruz measure, and to study andread classical Divan poems. He learnt Ottoman and French. By enrolling the thenhigh school of State's Fine Art Academy of Istanbul (IGDSA) in 1949, he graduatedfrom Bedri Rahmi Eyüboğlu workshop at 1955. He developed his knowledge here bylearning all values, finest examples and techniques of the art of painting. He won thefirst prize of poem translating of Varlık magazine's in 1951 with a poem ofBeaudelaire; the award of Turkish Language Association with an Aragon translationin 1976, and Chilean Presidential Award with his translation of Pablo Neruda. Hisown poems were published in 1996 in four volumes titled `Open Mystery!` `RoadWritings` `Naughtologies` and `The Deep Waters of Poetry`. He designed andpainted many murals, sets, panels for exhibitions and fairs, and movie postersbetween the years of 1955 and 1960. After 1960 he turned into graphic design andHe is known both as the designer who had Turkish publishing adopt the awareness ofpresenting the book with an original, aesthetic look with contemporary graphicalvalues, and as the designer who introduced the modern typography into Turkishgraphic design. Also an acknowledged master of calligraphy, Maden's `Istanbul`logo series are among the finest examples of modern-classical Turkish calligraphy.His first award winning logo is from 1955. He published a number of his logotypesand emblems under the title of `Symbols` in 1990. Having contributed about 50original fonts for Turkish design, Mr. Maden used some of these in his corporateidentity designs. He opened his own workshop in 1964, in Babıâli. He was amongthe founders and president for a time of the Graphic Artists Association in 1968.(The association was shut down due to indifference of its members, and reopened in1978 as Turkish Society of Graphic Designers.) Some of his works were published in1967, in the Gebrauschgrafik (Novum) periodical. Then he was in exhibitions inCzechoslovakia and Poland. In an effort to discover the history of Turkish GraphicDesign, Mr. Maden is the first to study the history of Turkish graphic art andsummed his work under the title `Then and Now of The Graphic Design in OurCountry`.In during his lifetime, one of our most important graphic designers Said Maden, wasa pioneer with his unique works, shedding light on novice designers.
Collections