Trafik ve trafik işaretlerinin tarihsel evrimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Trafik denildiğinde akla gelenler, yollar, hanlar, kervansaraylar, köprüler ve trafik işaretleridir ve insan var olduğundan bu yana tarihsel bir gelişim göstermişlerdir. Yollar, tekerlek icat edilmeden önce büyük hayvanlar tarafından açılmıştı. Fillerin, mandaların ve gergedanların geçtiği yerlerde açtığı izler insanoğlunun kullandığı ilk yollardı. Tekerleğin icadıyla yol yapımları başlamış oldu. Bu yolların en önemlilerini Roma yolları oluşturmaktaydı. Via Appia bu yollara bir örnektir. Asya'da ise en önemli yollara İpek Yolu ve Çay Yolu, Güney Amerika'da ise İnka'ların yapmış olduğu Sierra ve Lama Yolu örnek olarak gösterilebilir. Orta Çağda Roma İmparatorluğu'nun çöküşünden sonra ulaşımda da gerileme başladı. 16. yüzyılda Tudor Dönemi'nde ulaşım hala yavaş ve rahatsız ediciydi. 17.yüzyılın ortalarından itibaren, büyük kasabalar arasında düzenli bir şekilde posta arabaları çalışmaya başladı. Ne yazık ki, bunlar hem çok pahalı hem de yaylanma olmadığı için, kötü yollarda rahatsız bir yolculuğa neden oluyordu. 18. yüzyıl 'da Avrupa'da yolcu ve yük arabalarıyla düzenli olarak insan ve eşya taşımacılığı başlamıştı. Ne var ki, yolların bozuk ve bakımsız olması yolculuğu engelliyordu. 19. yüzyılda demiryollarının gelişmesiyle birlikte yol yapımı geriledi. Yalnızca kentlerdeki sokaklar ve demiryollarıyla bağlantılı yollara önem verildi. Yüzyılın sonuna doğru yeni bir taşıma aracı olarak bisikletin ortaya çıkması daha iyi yolların yapılmasını sağladı. Han, kervansaray ve köprüler yolların yapımını izledi. Han ve kervansaraylar, ya yol üzerinde ya da yola çok yakın yerlerde bulunuyordu. Köprülerse yolları çoğunlukla nehir üzerinde birbirine bağlamak için inşa ediliyordu. Yolların başlangıcından günümüze, trafik ve trafik işaretleri de doğal olarak bu evrimin içinde yer aldı.Anahtar Kelimeler: Yollar, Han ve Kervansaraylar, Köprüler, Trafik, ĠĢaret When traffic is mentioned, the things that come to mind are roads, inns, caravansaries, bridges and traffic signs and since men existed on earth, they have shown a historical evolution. Roads had been made by huge animals before wheel was invented. The tracks that were made by elephants, buffalos and rhinos were the first roads men had used. Road constructions started with the invention of wheel. Roman roads were the most significant ones. Via Appia is an example to Roman roads. Silk Road and Tea Road are examples in Asia, and Sierra and Lama Roads that belong to Inca Civilization are good examples to those significant roads in South America. In The Middle Ages, after the fall of Roman Empire, there began a decline in transportation as well. During Tudor's time in the 16th century, transportation was still slow and uncomfortable. From the mid- 17th century onwards, stage coaches began to run between big towns. Unfortunately, these coaches were neither affordable nor comfortable due to the lack of leaf springs that absorbed shocks. In the18th century, transport for people and goods by stage coaches and mail coaches had already started, based on regular terms; however, rough and unattended roads were making the journeys difficult. In 19th century, road constructions decreased owing to development of railways. Only the city streets and the road-railway links were given importance to. Towards the end of the century, the invention of bicycle as a new means of transport became a cause of the construction of better roads. Taverns, caravansaries and bridges were needed after roads. Taverns and caravansaries were located either along roads or just nearby. Bridges were constructed to join roads over the rivers. With all these, traffic and traffic signs took place in the same evolution as roads.Key words: Roads, Taverns, Caravansaries, Bridges, Traffic, Sign
Collections