Türkiye`deki Devlet kurumlarının amblem ve logolarının toplum üzerinde uyandırdığı algı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Grafik tasarımın temel kaidelerinden olan amblem ve logo kavramları, toplumların, sektörlerin ve şirketlerin kendilerini tanıtmak için kullandıkları kimlikleri gibidir. Amblem ve logo, sektörlerin ürettikleri ürünleri tanıtmak için kullandıkları işaretlerdir. Aynı zamanda amblem ve logo insanların bir firma veya kurum ile ilgili gördükleri ilk işaretlerdir. Sektörler, kendilerini tanımlayan amblem ve logoları tasarlarken insanları daha fazla etkilemeye ve aynı sektörde bulunan firmalardan daha ön planda olmaya çalışmışlardır. Amblem ve logo seçiminde insanların algısı hakkında fikir sahibi olmak kurumlar için önemlidir. Doğru oluşturulmuş ve seçilmiş amblem ve logo, kurumların uzun yıllar varlıklarını sürdürmelerinde en önemli faktörüdür. Özellikle nüfusun artması sonucunda insanlara hizmet veren gerek devlet kurumları gerekse özel şirketlerin sayısının artmasına neden olmuştur. Bu artışlarla beraber kurumlar ile ilgili amblem ve logoların insanlar üzerinde uyandırdığı algı farklılığının olup olmadığı anlamak için bir anket çalışması hazırlanmıştır. Anket çalışmasında kullanılacak amblem ve logoların insanların günlük yaşamlarında sürekli karşılaşma ihtimali olduğu devlet kurumlarından seçilmiştir. Bu Amblem ve logoların algı farklılığının olup olmadığını anlayabilmek için iki farklı bölge olarak, Marmara Bölgesi'nden İstanbul, Güneydoğu Anadolu Bölgesi'nden de Adıyaman'da yaşayan insanlar üzerinde uygulanmak üzere bir anket hazırlanmıştır. Ankette 6 farklı özellikte gruplar değerlendirmeye alınmıştır. Gruplar, 25 yaş altı lisans öğrencisi veya mezun bay- bayan, 26 yaş üstü lisans mezunu bay- bayan ve ortaöğretim mezunu bay- bayandan oluşmaktadır. Hazırlanan ankette 5 devlet kurumunun amblem ve logosu, her logo için toplam 5 adet açık, net ve algılanabilir soru hazırlanmıştır. Bu doğrultuda yapılan ankette sorulara verilen cevaplarla, bölgeler arasında devlet kurumlarının amblem ve logoları üzerinde algı farkının olup olmadığı araştırılmıştır. Bu doğrultuda farklı bölgelerde yaşayan insanların hangi konularda algı farklılıklarının olup olmadığı konusunda, amblem ve logo tasarımcılarına tasarlama esnasında hedef kitleye uygun kriterleri değerlendirmeye alarak daha verimli sonuçlara ulaşmasını sağlayacaktır.Anahtar Kelimeler: Grafik tasarım, logo, amblem, görsel algı, devlet kurumları. Emblems and logos are one of the main principles of graphic design, and they are like identities which societies and sectors use to promote their products. At the same time emblems and logos are the first thing people see about a firm or a corporation. Sectors, while designing emblems and logos which define themselves have always strived to impress more people and worked to get a head of rival companies. İt is important for companies to have on idea about perceptions of people while choosing an emblem or a logo. A logo which is created truthfully and chosen wisely the most important factor for companies to be successful for years. Especially after arise in population the number of state institutions or private firms which serve people have increased. With this increase there has been a survey to find out if the perceptions of emblems and logos differ from person to person. The emblems and logos to be used in the survey has been chosen from companies that people are likely to encounter in their daily lives. Two different regions in Turkey has been chosen, one of them is Adıyaman from Southeast Anatolia region. Six different groups are taken into consideration in the survey. The groups are, under 25 years of age college students or graduates both men and women and over 26 years of age college graduates or high school graduates both men and women. İn the survey, five emblems and logos from five different state institutions has been chosen and there are five clear and understandable questions for each one of them. İn the light of the answers given to the questions in this survey, it has been researched if the perceptions of emblems and logos on people differ from one region to an other.This research is going to help the graphic designers to design emblems and logos according to the perceptions of target regions which will enable them to get much better results.Key Words: Graphic Design, logo, emblem, visual perception, state institutions.
Collections