İstanbul ilinde bulunan Küçükçekmece ilçesinde görev yapan ilkokul öğretmenlerinin kişilik özellikleri ile mesleki yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ilkokul öğretmenlerinin kişilik özellikleri ( dışadönüklük, yumuşak başlılık, duygusal dengelilik, sorumluluk ve deneyime açıklık ) ile mesleki yeterlilikleri ( yönlendirme, davranış yönetimi, motivasyon, öğretim becerileri, ölçme ve değerlendirme süreçleri ) arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın kişisel bilgi formundaki değişkenlerine ( Cinsiyet, mezuniyet, kıdem, mesleği sevip sevmeme vb. ) kişilik ve yetkinlik ölçekleri üzerinden ayrı ayrı bakılarak, aralarında anlamlı fark olup olmadığı her bir değişkene göre açıklanmıştır.İlişkisel tarama modeli ile yapılan bu araştırmanın evrenini İstanbul, örneklemini ise 2018-2019 eğitim ve öğretim yılında görev yapan Küçükçekmece ilçesindeki ilkokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışma sürecinde Küçükçekmece ilçesinde görev yapan 169 kadın, 64 erkek olmak üzere toplam 233 öğretmene ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; `Kişisel Bilgi Formu`, Atak ( 2013) tarafından geliştirilen `On Maddeli Kişilik Ölçeği`, Baloğlu ve Karadağ (2008) tarafından geliştirilen `Ohio Öğretmen Yetkinlik Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS programı ile yapılmıştır. Verilerin analizinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA), istatistiksel analizler, Scheffe testi, Tamhane's T2 testi, bağımsız grup T testi, Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi, frekans, yüzde dağılımı, ve ilişki korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; İlkokul öğretmenlerinin kişilik özellikleri ( dışadönüklük, yumuşak başlılık, duygusal dengelilik, sorumluluk ve deneyime açıklık ) ile mesleki yeterlilikleri arasında istatistiksel olarak pozitif anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır.Anahtar kelimeler: ilkokul öğretmeni, kişilik, beş faktör, mesleki yeterlilik teachers' personality traits (extroversion, agreeableness, neuroticism, conscientiousness, and openness to experience) and professional competence (guidance, management of behaviours, motivation, teaching skills, measurement and assessment processes). The research assesses each variable (gender, graduation, seniority, liking or disliking the profession, etc.) in the personal information form of the research based on personality and competence, and explains whether there is a significant difference between them on the basis of each variable. In the research conducted using correlational survey model is applied, the target population (universe) consists of the primary school teachers working in Istanbul while the accessible population consists of primary school teachers working in the Küçükçekmece District in the academic year 2018–2019. The study had access to total 233 teachers working in Küçükçekmece district, of whom 169 were female and 64 were male. Data collection instruments used for the research include `Personal Information Form`, `Ten-item Personality Scale` developed by Atak (2013), and `Ohio Teacher Competence Scale` developed by Baloğlu and Karadağ (2008). Research data were processed by SPSS program. The data were analysed using One-way Analysis of Variance (ANOVA), statistical analyses, Scheffe variances, Tamhane's T2 test, independent group T test, Pearson Product-Moment Correlation Analysis, frequency, percentage distribution, and relationship correlation analysis. Results of the research demonstrated a statistically positive significant relationship between personality traits (extroversion, agreeableness, neuroticism, conscientiousness, and openness to experience) and professional competence of primary school teachersKeywords: primary school teacher, personality, big five traits, professional competence
Collections