Ön ergenlik döneminde karşıt olma –karşı gelme bozukluğu ile zorbalık davranışı ve anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada ön ergenlik dönemindeki öğrencilerin arasında görülen zorbalık davranışı eğilimleri ve karşıt olma karşı gelme bozukluğu arasında bir ilişki olup olmadığı ve bu iki değişken üzerindeki anne baba tutumlarının etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi İstanbul ili Kadıköy ilçesinde bulunan demografik olarak çeşitlilik gösteren 4 farklı okulda eğitimini sürdüren, yaşları 10 ile 14 arasında değişen öğrenciler ve bu öğrencilerin anne babalarıdır. Araştırmaya 154'ü erkek 144'ü kız olmak üzere toplam 298 öğrenci ve bu öğrencilerin anne babaları katılmıştır. Yapılan nicel çalışmalardan sonra şu sonuçlara ulaşılmıştır; zorbalık ile ilgili bilişsel becerilerdeki artış ile karşıt olma karşı gelme bozukluğu arasında negatif bir korelasyon olduğu görülmüştür. Demokratik tutum sergileyen ailelerin çocuklarında daha çok zorbalıkla ilgili bilişsel becerilerin gelişmiş olduğu ve karşıt olma karşı gelme bozukluğunun görülmediği tespit edilmiştir. Yaş küçüldükçe karşıt olma karşı gelme bozukluğunun daha çok ortaya çıkan bir durum olduğu görülmüştür (p=.025). Akademik olarak kendilerini başarılı bulan ve bilgisayar başında daha az zaman geçiren öğrencilerin daha az zorbalık davranışına başvurduğu bulunan diğer önemli bulgulardan biridir (p=.004). Dikkat çekici bir diğer bulgu ise özellikle babanın eğitim durumu ve aile içerisinde çocuğun şiddet içerikli davranışlara maruz kalmasının zorbalık ile ilgili bilişsel düzeyi üzerinde ve karşı olma karşı gelme bozukluğu bulguları göstermesi ile ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Karşıt olma karşı gelme bozukluğu, zorbalık, ön ergenlik, anne – baba tutumları. In this research the oppositional defiant disorder and the bullying behavior of teenagers are investigated in the context of parenting styles. The sampling of the study consists of middle school students aged between 10 to 14 currently studying in Kadikoy, Istanbul, and their parents.4 different schools within Kadikoy district were chosen for the sampling. In the end we had a total of 298 students; 154 males and 144 females and their parents. After running quantitative analyses it was found that improved cognitive skills about bullying were negatively correlated with oppositional defiant disorder. It can be said that these two variables have a meaningful relationship. As for the relationships between the parenting style and cognitive skills about bullying and oppositional defiant disorder we found some meaningful results, such as: Democratic parenting styles are positively correlated with higher cognitive skills about bullying behavior and does not accompanied by oppositional defiant disorder. Younger ages were found to be positively correlated with higher degrees of oppositional defiant disorder. Another meaningful finding was that students who found themselves academically sufficient and spent less time on computer were found to be less bullying compared to their peers. Fathers being alive and their education levels were found effective on students' cognitive skills about bullying and their degrees of oppositional defiant disorder. Experiencing violence in family was another factor that contributed showing oppositional defiant disorder symptoms and having a tendency for bullying.Keywords: Oppositional defiant disorder, bullying, teenager, parenting styles.
Collections