Çocukluk çağı travmalarının gestalt temas biçimleri açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, çocukluk çağında travmatik yaşantılara maruz kalmış üniversite öğrencilerini Gestalt temas biçimleri açısından incelemektir. Çalışmada Gestalt yaklaşımına, çocukluk çağı travmatik yaşantılarına ve bu yaşantıların yetişkinlik dönemindeki ruh sağlığına yansımalarına değinilmiştir. Araştırmaya Türkiye'nin çeşitli üniversitelerinden ve bölümlerinden, 359 öğrenci katılım sağlamıştır. Ölçme araçları, `Gestalt Temas Biçimleri Ölçeği-Yeniden Düzenlenmiş Formu`, `Çocukluk Çağı Örselenme Yaşantıları Ölçeği` ve demografik bilgileri edinmek adına hazırlanmış bir `Kişisel Bilgi Formu`'dur. Araştırma SPSS 22.0 aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmada ölçeklerin arasındaki ilişki Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı ile test edilmiştir. Araştırmanın değişkenleri Bağımsız Grup t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve LSD testi ile incelenmiştir. Bulgular neticesinde; çocukluk çağı travmatik yaşantılarının alt boyutları olan fiziksel kötüye kullanım, cinsel kötüye kullanım, duygusal kötüye kullanım/ihmal ile Gestalt temas biçimlerinden kendine döndürme ve saptırma arasında yüksek düzeyde anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca cinsiyet ve psikiyatrik/psikolojik yardım almak değişkenlerinin de hem Gestalt temas biçimleri hem de çocukluk çağı travmatik yaşantıları ile anlamlı ilişkileri olduğu görülmüştür. Araştırmanın neticesinde, çocukluk çağında travmatik yaşantılara sahip olmanın, kendine döndürme ve saptırma temas biçimlerini yordadığı tespit edilmiştir. Çocukluk çağı travmatik yaşantılarının alt boyutu olan `cinsel kötüye kullanım` alt boyutunun cinsiyete göre farklılaştığı, ruhsal destek almanın temas biçimlerine ve travmatik yaşantılara etki ettiği tespit edilmiştir. Araştırmanın son bölümünde bulgular literatürle karşılaştırılarak değerlendirilmiş ve önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Gestalt, Gestalt temas biçimleri, Örselenme, Travmatik yaşantı The purpose of this study is to analyze university students who have been exposed to traumatic experiences in childhood in terms of Gestalt contact styles. In this study, Gestalt approach, childhood traumatic experiences and the reflections of these experiences on mental health in adulthood are discussed. 359 students from Turkey's various universities and departments have participated in this research. The surveying tools are `Gestalt Contact Styles Questionnaire-Revised Form`, `Childhood Trauma Experiences Questionnaire` and a `Personal Information Form` prepared for obtaining demographic information. The survey was analyzed with SPSS 22.0. The relation between the questionnaires was tested with Pearson Moments Correlation Coefficient. The variables of the study were examined with Independent Group t-Test, One-Way Variance Analysis and LSD test. Findings; a highly significant relation has been determined between sub-dimensions of childhood traumatic experiences such as physical abuse, sexual abuse, emotional abuse/neglect and retroflection and deflection as Gestalt contact styles. Furthermore, it is observed that gender and psychiatric/psychological help variables have significant relations with both Gestalt contact styles and childhood traumatic experiences. As a result of the study, it is determined that having traumatic experiences in childhood predicted retroflection and deflection contact styles. It is determined that the sub-dimension of `sexual abuse`, which is one of the sub-dimensions of childhood traumatic experiences, is to be differentiated due to gender, and that receiving psychological support affects the contact styles and traumatic experiences. In the final chapter of the study, the findings are evaluated by being compared with the literature and suggestions are made.Keywords: Gestalt, Gestalt contact styles, Trauma, Traumatic experience
Collections