Ergenlerde duygusal zeka özellikleri ile psikolojik sağlamlık arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; ergenlerin duygusal zeka özellikleri ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin cinsiyet, sınıf, okul kardeş sayısı, annenin eğitim durumu, babanın eğitim durumu, anne ve babanın yaşama durumu, anne ve babanın birliktelik durumu, aile gelir durumu, aile tipi, ilgilenilen ders dışı aktiviteler değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşma ve ilişki var mıdır şeklindeki sorulara yanıt aramaktır. Araştırma 2015-2016 eğitim ve öğretim yılı İstanbul İli Avrupa yakası, Küçükçekmece ilçesindeki Zehra Mustafa Dalgıç Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Sefaköy Anadolu Lisesi ve Küçükçekmece Anadolu Lisesinde 9. 10. 11. ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından tesadüfi küme örneklemi yoluyla 179'u kız, 181'i erkek toplam 360 kişiden oluşmaktadır. Bu araştırmada öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla 'Kişisel Bilgi Formu', psikolojik sağlamlıklarını ölçme amacıyla 'Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, ve duygusal zeka özelliklerini ölçme amacıyla 'Duygusal Zeka Ölçeği' kullanılmıştır. Bu çalışmada verilerin analizi bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerindeki etkisini ortaya koyacak bir model şeklinde ele alınmıştır. Çalışmada kullanılan anketler ve ölçekler ile toplanan verilere ilişkin frekans ve yüzdelik dağılımlar bulunmuş, elde edilen sonuçlar tablo olarak bulgular bölümünde yorumlanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 15.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; Duygusal zeka alt boyutlarından sadece duygusallık alt boyutunun psikolojik sağlamlık üzerinde anlamlı düzeyde etkili olduğu, duygusal zekanın psikolojik sağlamlık üzerinde etkisinin anlamlı olduğu bulunmuştur. Duygusal zeka ölçeği alt boyutları olan iyioluş, özkontrol, duygusallık ve sosyallik ile psikolojik sağlamlık alt boyutları olan bireysel, aile/bakım verenler ve bağlam/kaynak arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Ergen, Duygusal Zeka, Psikolojik Sağlamlık. The purpose of this research is try to answer to these questions like is there a relationship and difference between emotional intelligence and resilience of adolescent and variables that gender, class, school, number of sibling, education level of parents, marital status of parents, income of parents and free time activities.The research is conducted on 360 students (179 girls, 181 boys) who studies at Zehra Mustafa Dalgıç Profession and Tchnical High School, Sefaköy Anatolian High School and Küçükçekmece Anatolian High School in Istanbul at 2015-2016 educational year.In this research to determine of individual information of students is used 'Personal Informational Form', to measure of resilience of students is used 'Child and Adolescent Resilience Scale' and to measure of emotional intelligence of students is used 'Emotional İntelligence Scale Short Form'.İn this research a model that show the effects of independet variables on dependent variables is analysed with surveys and scales which used in this research, frquency and perceptions of datas found with surveys and scales which used in this research. The results are explained on tables in 'finding' of data. SPSS 15.0 is being used on analysing.The result of this research; general emotional intelligence is effective on reslience. Furthermore only sensuality which is a sub dimension of emotional intelligence is effective on resilience, there is a positive relationship between levels of well being, self control, sensuality, sociality which are sub dimensions of emotional intelligence scale and individual, family/care givers, context/source which are sub dimensions of emotional scale. Key Words: Adolescent, Emotional İntelligence, Resilience.
Collections