6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin altı okuma-anlama soru ve etkinliklerinin güncellenmiş bloom taksonomisi`ne göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları tarafından hazırlanmış olan 2015 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı ve 2018 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı'nda yer alan metin altı okuma-anlama soru ve etkinlikleri Güncellenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre incelenmiştir. Çalışmanın amacı, iki kitapta yer alan okuma-anlama sorularının hangi bilişsel düzeyde olduğunu tespit etmektir. Çalışmada, nicel araştırma yöntemlerinden olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Öncelikle iki kitapta yer alan metin altı okuma-anlama soru ve etkinlikleri belirlenmiştir. Kitaplarda yer alan 428 metin altı okuma-anlama sorusu ve etkinliği öncelikle temalar yönünden, sonrasında ise metin türleri yönünden değerlendirilmiştir. Son olarak iki kitap karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Yapılan inceleme sonucunda elde edilen bulgulara göre 2015 ve 2018 6. Sınıf Türkçe Ders Kitapları'nın üst düzey bilişsel becerileri geliştirme açısından yetersiz kaldığı tespit edilmiştir. İki kitapta incelenen soru ve etkinliklerin %93,70'i alt düzey bilişsel becerilere yönelik olarak hazırlanmıştır. Temalara göre yapılan değerlendirmede, tema konularının değişmesi anlamlı bir fark oluşturmamaktadır. Metin türlerine göre yapılan değerlendirmede de anlamlı bir farka rastlanmamıştır.Anahtar kelimeler: ders kitabı, Güncellenmiş Bloom Taksonomisi, bilişsel beceriler, okuma-anlama In this study, 2015 6th Grade Turkish Textbook and 2018 6th Grade Turkish Textbook prepared by the Ministry of National Education Publications is have been examined the text-reading comprehension questions and activities in the according to the updated Bloom Taxonomy. The aim of the study is to determine the cognitive level of reading comprehension questions in two books. Document analysis method, which is one of the quantitative research methods, was used in the study. First of all, reading comprehension questions and activities in two books were determined. The 428 text-based reading comprehension questions and activities in the textbooks were evaluated primarily in terms of themes and then in terms of text types. Finally, two books were evaluated comparatively.According to the findings of the study, it was found that 2015 and 2018 6th Grade Turkish Textbooks were insufficient in terms of developing high level cognitive skills. 93.70% of the questions and activities examined in two books were prepared for low level cognitive skills. In the evaluation made according to the themes, the change of theme subjects does not make a significant difference. There was no significant difference in the evaluation made according to the text types.Key words: textbook, Revised Bloom Taxonomy, cognitive skills, reading comprehension
Collections