Ortaokul 5. sınıf öğrencilerinin öz-yeterlilik algısı, öz-düzenleme becerisi ve genel akademik başarıları arasındaki açıklayıcı ve yordayıcı ilişkiler örüntüsü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın temel amacı; ortaokul beşinci sınıf öğrencilerinin öz-düzenleme becerileri, öz-yeterlik algıları ve akademik başarıları arasındaki ilişkiler örüntüsünü çeşitli değişkenlere göre incelemektir.Tezin birinci bölümünde problem durumu, alt problemler, amaç, önem, sayıltılar, sınırlılıklar ve tanımlar açıklanmıştır. İkinci bölümde araştırmanın kuramsal temeli incelenerek öğrenme, öğrenme kuramları, öz-düzenleme ve öz-yeterlik süreçleri araştırılmıştır. Tezin üçüncü bölümünde tezin yöntemi, dördüncü bölümünde bulgular, beşinci bölümünde ise sonuç, tartışma ve önerilere değinilmiştir. Nicel araştırma modellerinden olan `İlişkisel Tarama Modelinin` kullanıldığı araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Hakkâri iline bağlı ortaokullarda okuyan beşinci sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu, yaşları 10-13 arasında değişen 340'ı kız 310'u erkek olmak üzere toplam 650 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada öğrencilerin öz-düzenleme becerilerini ölçmek için çocukların öz-düzenlemeli öğrenmeyi kullanımı envanteri; öğrencilerin öz-yeterliklerinin ölçülmesinde ise çocuklar için öz-yeterlik ölçeğinden yararlanılmıştır. Öz-düzenleme ve öz-yeterlik değişkenlerinin her ikisi de 5'li likert tipi ölçekle ölçülmeye çalışılmıştır. Okul başarısının ölçülmesinde ise birinci dönem sonu not ortalamaları dikkate alınmıştır. Elde edilen verilerin analizinde kullanılan istatistiksel yöntemler; aykırı değer testi, normallik testi, frekans dağılımları, aritmetik ortalama, açımlayıcı faktör analizi, güvenilirlik analizi, doğrulayıcı faktör analizi, yapısal eşitlik modellemesi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve bağımsız gruplar t testidir. Gözlem sayısının 30'dan az olduğu seçenek/seçenekler barındıran sorularda da istatistiksel gücü kaybetmemek adına parametrik testlerin kullanımı tercih edilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin öz-düzenleme becerilerinin okul başarısı üzerinde % 31,6'lık, öz-yeterlik algılarının ise % 33,1'lik bir etkisi tespit edilmiştir. Fakat öğrencilerin öz-düzenleme becerileri ve öz-yeterlik algıları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunamamıştır. Ayrıca öğrencilerin okul başarılarının cinsiyet, okul öncesi eğitim durumu ve anne eğitim düzeyi gibi çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Öz-düzenleme, Öz-yeterlik, Okul Başarısı The main purpose of this research is to examine the pattern of the relationships between self-regulation skills, self-efficacy perceptions and academic achievement of fifth (5th) grade secondary school students according to various variables.In the first part of the thesis, problem situation, sub-problems, purpose, importance, assumptions, limitations and definitions are explained. In the second part, by examining the theoretical basis of the research, learning, learning theories, self-regulation and self-efficacy processes have been investigated. In the third part of the thesis, it is touched upon the method of the thesis, in the fourth part, the findings, and in the fifth part, the results, discussions and suggestions.The research, using the `Relational Screening Model`, which is one of the quantitative research models, was conducted with the fifth grade students studying in the secondary schools of Hakkâri city in the spring term of 2018-2019 education year. The sample group of the study consists of totally 650 students, 340 girls and 310 boys, aged between 10-13 years.In the research, to measure students' self-regulation skills, the inventory of children's use of self-regulated learning; and to measure students' self-efficacy, the self-efficacy scale was used. Both self-regulation and self-efficacy variables have been tried to be measured with a 5-point likert-type scale. For measuring school success, grade point averages of first semester have been taken into consideration.Statistical methods used in the obtained analysis of datas are; inverse value test, normality test, frequency distributions, arithmetic mean, exploratory factor analysis, reliability analysis, confirmatory factor analysis, structural equation modeling, one-way analysis of variance (ANOVA) and independent groups test. Also for questions with option / options that the number of observations is less than 30, parametric tests have been preferred in order not to lose statistical power.According to the findings that are obtained from the research; the effect of students' self-regulation skills on school achievement was 31.6% and self-efficacy perceptions were 33.1%. However, no positive relationship has been found between self-regulation skills and self-efficacy perceptions of students. In addition, it has been determined that the school success of the students varies according to various variables such as gender, pre-school education level and mother education level.Keywords: Self-Regulation, Self Efficacy, Academic Achievement.
Collections