From the anthropologized native to the exhibited `savage`: Ethnographic exhibitions at the victorian spectacle during the early nineteenth century
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
On dokuzuncu yüzyıl, İngiltere Hükümeti'nin hem politik hem de ekonomik yönde sınırlarını genişleterek, emperyalist politikalarını sağlamlaştırdığı önemli bir dönemdir. İngiliz sömürgeciliğin diğer bir besin kaynağı olan kültürel daha da önemlisi 'bilimsel' penetrasyon, sömürgeci gücün meşru zemine oturmasına yardımcı olmuştur. Bu penetrasyonun sonucunda ortaya çıkan antropoloji disiplini, sömürgeciliği hem 'bilimsel' düzeye taşımış aynı zamanda da sömürgecilikten faydalanarak kendi metot ve pratiklerini devam ettirmiştir. Bunun karşılığında ise, antropoloji, emperyalist güçlere 'bilimsel' kaynak sağlamıştır. Bu ikili ilişki arasında kalan etnografik sergiler, özellikle Afrika'dan getirilen kadın, erkek ve çocukları sergileyerek, sömürgeci gücü halka hatırlatmayı amaç edinmişlerdir. Bu tez, sömürgeci söylemin üretim aşamasında İngiliz devletinin hizmetinde siyasi bir araç olarak kullanılan antropolojinin ve bu kullanım sırasında ortaya çıkan etnografik sergilerin tarihini, içeriğini ve halka sunuş şeklini ele almaktadır. Sömürgeci söylem ile antropolojinin iç içe geçmiş ilişkisini temel alan bu tez, on dokuzuncu yüzyılın ilk yarısındaki etnografik sergilerde kurgulanmış olan bu hikayenin nedenleri ve sonuçları üzerinde durmaktadır. Birinci bölüm, sömürgeci antropolog ve 'yerlinin' eşitsizlik üzerine kurulu karşılaşması ve yakınlaşması sonucunda yerlinin geçirmiş olduğu değişimi inceler. İkinci bölüm, bu değişimden sonra ortaya çıkan etnografik bedenin yani Afrikalı siyahi bedenin artık bir 'vahşi' olarak görülme aşamasını ve bu değişimin sergi sahnesinde nasıl görünür ve aynı zamanda meşru kılındığını analiz eder. Üçüncü ve son bölümde ise özellikle 1850'lerle birlikte performatif bir alana evrilen sergilerin 'vahşiyi' sahnelerken kullanılan poster, resim ve gazete kaynaklarına dayanarak 'ucube şovlardan' yani 'ucube' bedenin sergilenmesinden pek de ayrılmadığı incelenmektedir. The nineteenth century was an important period when the British Empire pursued a strong imperial policy by expanding its boundaries both in political and economic ways. A significant source of the British colonialism was the cultural and more importantly 'scientific' penetration in the colonized lands, which helped Britain to carry its colonial power onto a more legitimate ground. One of the most important results of this penetration was the development of the anthropology a discipline that carried the colonialism to a 'scientific' level and it also continued to practice its methods and approaches by using the advantages provided by colonialism. In return, anthropology legitimized imperial power through scientific methods. The human ethnographic exhibitions and shows that are at the center of this thesis are located in between this mutual interaction, as they were aimed to remind the imperial and colonial power to the European public by displaying African men, women and children. This thesis aims to survey the use of anthropology as a political tool by the British Empire during the production of colonial discourse as well as the history, content and public presentation of ethnographic exhibits. The main focus of this thesis is on the causes and effects of the constructed narratives within these displays, which were based upon the intertwined relationship between anthropology and the colonial discourse during the first half of the nineteenth century. The first chapter conducts an analysis of the transformation of the native as a result of the unequal encounters between the anthropologist and the native encounter. Since the ethnographic body or the body of the African black native, was viewed as 'savage', the second chapter aims to problematize how this transformation was being legitimized and how it became visible on the display stage. In the third chapter, the close relationship between the ethnographic body and the 'freak body' or between the ethnographic exhibitions and the 'freak shows' during the mid nineteenth century is surveyed based on historical materials such as posters, pictures and newspapers.
Collections