Masculinity and its predicaments: A psychoanalytic look at the new cinema of Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın genel amacı, yeni Türkiye'nin erkeğinin ruhsallığına, ruhsallık içerisindeki ve ötekilerle ve kendisini çevreleyen toplumla etkileşimindeki, toplumsal ve kültürel değişimlerin de katkıda bulunduğu açmazlarına ışık tutabilmek, bu açmazları görünür kılmakla ilgili uğraşlara katkıda bulunabilmektir. Bu amaca ulaşmak için yeni Türkiye'nin sinemasına, `Yeni Türkiye Sineması`na kayda değer katkılarda bulunan erkek auteurlerin kameralarının gösterdiklerinden, kameranın odağındaki erkek karakterleri çevreleyen anlatıdan, filmi izleyenlerin filmde gördüklerinden yola çıkmaktadır; bulgularını niteliksel bir biçimde aktarmakta ve anlatıyı psikanalitik kavramlardan yararlanarak anlamlandırmaya çalışmaktadır. Çalışma için seçilen filmler `Tabutta Rövaşata`, `Masumiyet`, `Uzak`, `Korkuyorum Anne` ve `Yumurta`dır. Her bir film için psikanalitik çözümlemeler ve odak grup çalışmaları gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar gelişimin erken dönemlerinden köken alan güçlük ve çatışmalarla mücadele eden bir erkeği resmetmektedir. Tez yetersizlikler ve çatışmalar barındıran ruhsal geri planın toplumsal düzlemde de karşılık bulduğunu öne sürmekte ve bu dinamiklerin kuşak aşkın niteliğini ima etmektedir. Toplumsal değişimlerin, bilhassa modernleşme ve bireyselleşme süreçlerinin, köyden kente göçün, kadının değişen rolünün ve erkeğe atfedilen yeni işlev ve rollerin, tam da mevcut güçlükleri ve açmazları onlara karşılık gelerek pekiştirdiğini önermektedir. The purpose of this study is to shed light on the predicaments, to which social and cultural changes contribute as well, that the psyche of the man in new Turkey suffers from, in his interaction with the intrapsychic dynamics, others and the society surrounding him, and to support the efforts that aim to render these predicaments visible. In order to satisfy the research purpose, this study focuses on the cinema of new Turkey and sets out from what the camera of the male auteurs, who have made remarkable contributions to `the New Cinema of Turkey`, shows, the narrative that surrounds the male characters at the centre of the camera, and what the viewers see in the film. The study transfers its findings in a qualitative manner and tries to make sense of the narrative by the use of psychoanalytic concepts. The movies selected for the purposes of the study were `Tabutta Rövaşata`, `Masumiyet`, `Uzak`, `Korkuyorum Anne`, and `Yumurta`. Psychoanalytic analyses and focus group studies were performed for each of the films. Results portray a man, struggling with the difficulties and conflicts deriving from early developmental periods. The thesis suggests that his psychic background which harbours inadequacies and conflicts has reflections on societal level as well and implies their transgenerational quality. It proposes that societal changes, particularly the processes of modernization and individuation, rural-urban migration, the changing role of woman and the new roles and functions ascribed to man correspond to and reinforce present difficulties and predicaments.
Collections