An intimate distance between new traditions and the old ways: A sociological representation of İstanbul`s thriving urbanite diy (do-it-yourself) music scene
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Evrensel bir dil olarak müzik, her toplumun sosyal ve kültürel pratiklerine içkindir. Kültürel bir ürün olarak müzik hayatın her aşamasında vardır; her sınıfın, tabakanın ve sosyal grubun kendine ait bir müzikal dünyası bulunur. Müzik çoğu zaman politik, sosyal ve kültürel değerler taşısa da, müziğin gücü modern devletin oluşumuyla birlikte kuvvetlenmiştir. Çoğu ülkede olduğu gibi Türkiye'de de ulus-devlet kurma gayesi altında araçsallaştırılan müzik, aynı zamanda sivil toplumu oluşturan bireyler için de bir araç görevi görmüştür. Bugüne geldiğimizde artık Türkiye lokal müzik sahnesini tartışmak için bir çok konu başlık ve alt-başlığı olduğunu, müziğin yapılış biçim ve hallerinin dahi müzik prodüksiyon teknolojilerinin epik hızıyla değiştiğini görüyoruz. Bu değişen ve dönüşen sosyal, kültürel, ekonomik, politik ve estetik dinamiklerin Istanbul bağımsız müzik sahnesinin yaklaşımları ve Kendin-Yap müzik üretim pratikleri üzerindeki etkisini de dolayısıyla görmek mümkün.Değişen dinamiklerin yükselen dijital müzik pazarı ve değişen müzik üretim & tüketim biçimlerini dönüştürdüğünü ve çeşitlendirdiğini görüyoruz. Müzik üretimi artık herkesin kendi evinde yapabildiği bir hal aldı. Yeni çevrimiçi iletişim kanalları artık müzisyenlerin parçalarını ve canlı performanslarını paylaşabildiği ve dağıtıma sokabildiği bir ulaşım aracı. Bu araştırmanın kapsamınca, global müzik endüstrisinin yaşadığı dönüşüm ve daha ayrıntılı olarak lokal bağımsız müzik sahnesi araştırılmıştır. İstanbul'un bağımsız / Kendin Yap müzik endüstrisinin küreselleşme, evrilen müzik prodüksiyon teknolojileri ve yeni medyanın etkisiyle yaşadığı değişim tarihsel bir çerçevede sunulmuştur. Bu yüksek lisans tezi çoğunluğu İstanbul'da gerçekleştirilmiş olan 16 aylık saha çalışması çıktıları ışığında Istanbul lokal bağımsız müzik sahnesinin gelişimini ve günümüz Kendin-Yap trendinin bugünün bağımsız müziğindeki yerinin bir değerlendirmesini sunuyor. Confucius said if you are in a new land and if you want to know about their culture, perspective, profound and shallow ideas, harken to their music. When you listen their music, you will understand everything.As a universal language, music is deeply embedded in the social and cultural actions of every society. Music is a cultural product that may be found in all walks of life; each class, stratum or social group has a musical universe of its own. Music has often had several aspects as political, social, and cultural but its power has heightened from the very beginning the modern nation state. In many countries, as in Turkey music has been a tool for the nation-building project but also an instrument for members of the civil society. Today, we have more titles and subtitles to discuss local music; even the way of doing music is changed by the epic force of producing technologies. In this thesis, independent music approaches and practices of today's DIY (Do-It-Yourself) music in Istanbul are narrated thereby changing social, cultural, economic, political and aesthetical dynamics. In the line with these changing dynamics, evolving music production and communication technologies will be discussed accordingly.Digital music market has arisen, music production and consumption habits got changed and diversified in the last years. Today, music production became something that anyone can do at his or her home and new online communication channels allow for distribution of tracks and live performance recordings. Briefly, in the scope of this research, the changing dynamics of global music industry at mass and local independent music scene of Istanbul, more comprehensively, have been investigated. Independent / DIY (Do-It-Yourself) music industry of Istanbul under the influence of globalization, evolving music production technology and new media is presented at the historical line. Making use of a sixteen-month fieldwork mainly in Istanbul and other cities, this master thesis would like to present the assessment of local independent music scene development and uptrend within the case of independent DIY (Do-It-Yourself) music scene.
Collections