Örgütsel öğrenme, bilgi yönetimi ve inovasyonun örgütsel performansa etkisi: Hizmet işletmelerinde bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde hızla değişen teknoloji ile yeni bilgi ve beceri edinme, paylaşma ve tecrübe kazanma son derece önem kazanmıştır. Artan rekabet, değişen tüketici beklentileri işletmeleri sürekli inovatif ve öğrenmeye açık örgütler haline getirmiştir.İşletmeler sürdürülebilir rekabet avantajı sağlayabilmek adına yani bir anlamda var olma mücadelesi verirken örgütsel öğrenme, bilgi yönetimi ve inovasyonun önemi ortaya çıkmaktadır. Bununla beraber çoğu araştırmacı yeni bilgi, ortak değer ve tecrübenin, ekonomik gelişim ve sürdürülebilir rekabet avantajının temel kaynağı olduğuna inanmaktadır.Çalışma konusunun seçilmesinin temelinde işletmelerin yoğun rekabette hayatta kalabilmesi için gelişme ve değişimlere uyum sağlaması; rekabet avantajı kazanarak başarılı olabilmeleri için yeniliğin ne kadar önemli olduğunun vurgulanması gerekliliği vardır.Çevresel değişimler ve gelişmeler nedeniyle çalışma ile ilgili kavramların örgütler açısından taşıdığı hayati öneme paralel olarak, son dönemde bilim dünyasında da yine bu kavramlar üzerine yapılan çalışma sayısında ciddi bir artış olduğu gözlenmektedir. Literatür incelendiğinde; örgütsel öğrenme ile inovasyon, örgütsel öğrenme ile örgüt performansı ve inovasyon ile örgüt performansı arasındaki ilişkileri irdeleyen çok sayıda çalışma olduğu görülmektedir. Bu güne kadar, örgütsel öğrenme, bilgi yönetimi, inovasyon ve örgütsel performans ile ilgili doktora çalışmaları, ikili ve ya üçlü ilişkilere yönelik çalışmalardan ibarettir. Çalışma örgütsel öğrenme, bilgi yönetimi, inovasyon ve örgüt performansı kavramlarını bir arada ele alıp bütüncül bir model olarak inceleyecek ve bu alandaki boşluğun doldurulmasına katkı sağlayacaktır. Bu nedenle, yapılan bu çalışma, konuyu somutlaştırdığı gibi bundan sonra bu konu ile ilgili yapılacak tüm çalışmalara yön vermesi açısından da önemlidir. Yukarıda anlatılanlar ışığında çalışmanın literatürdeki eksikliğe katkıda bulunacağı ve bu yönden önem arz edeceği söylenebilir. Ayrıca araştırma sonuçları, örgüt performansının artırılması noktasında örgütsel öğrenme, bilgi yönetimi ve inovasyonun önemini gözler önüne serecek ve bu anlamda hizmet işletmelerinde yöneticilere ve çalışanlara konunun hassasiyetini hatırlatacaktır. Araştırma sonuçlarının ortaya koyacağı yol haritası, çalışmaya farklı bir önem de kazandırmaktadır.Bu çalışmanın literatüre kuramsal ve uygulamada katkısı bulunmaktadır. Çalışmanın kuramsal katkısı, örgütsel öğrenmenin, bilgi yönetiminin ve inovasyonun örgütsel performansa etkisinin bütüncül bir modelde incelenmesi, bu ilişkilerde yeni aracı ve düzenleyici değişkenlerin önerilmesi ve bu alandaki boşluğu doldurmasıdır. Çalışmanın uygulamadaki katkısı ise, örgütsel öğrenmenin, bilgi yönetiminin ve inovasyonun örgütsel performansa etkisinin geniş bir kapsamla ve bir arada Türkiye'de ilk kez test edilmiş olmasıdır.Anahtar Kelimeler: Örgütsel Öğrenme, Bilgi Yönetimi, İnovasyon, Örgütsel Performans, Hizmet İşletmeleri. Today, acquiring and sharing new knowledge and skills, and gaining experience has become extremely important with rapidly changing technology. The ever growing competition and changing consumer expectations have made businesses constantly innovative and organizations that are open to learning. The significance of organizational learning, knowledge management and innovation emerges in achieving a sustainable competitive advantage which can also be addressed as the struggle for existence. In addition, many researchers believe that new knowledge, common value and experience are the main source of economic development and sustainable competitive advantage.On the basis of selecting the study subject; it is necessary to emphasize the importance of innovation for businesses in successfully achieving competitive advantage and adapting to developments and changes in order to survive in the competitive competition.As a result of the environmental changes and developments and in parallel to the vital importance of the subject in terms of organizations; it is observed that there has been a considerable increase in the number of studies on these concepts in the scientific world in the recent years. While reviewing the literature; it is observed that there are too many studies that examine the relationship between organizational learning and innovation, organizational learning and organizational performance, and innovation and organizational performance. Until now, doctoral studies related to organizational learning, knowledge management, innovation and organizational performance consist of studies related to two-way or three-way relations. The study will examine the concepts of organizational learning, knowledge management, innovation and organizational performance as a holistic model and will contribute to filling the gap in this field. Therefore this study will not only embody the subject but also is important in terms of directing the future studies.In the light of the foregoing; it can be said that the study will contribute to the deficiency in the literature and will be important in this respect. In addition, the results of the research will demonstrate the importance of organizational learning, knowledge management and innovation in enhancing organizational performance and it will remind the sensitivity of the subject to the managers and employees of service businesses. The road map that will be revealed by the research results gives a different importance to the study.This study has theoretical and application-oriented contribution to the literature. The theoretical contribution of the study consists of examining the effect of organizational learning, knowledge management and innovation on organizational performance in a holistic model, suggesting new mediator and regulator variable in these relationships and filling the gap in this field. The application-oriented contribution of the study includes the examination of the effect of organizational learning, knowledge management and innovation on organizational performance in a broader sense and testing these together for the first time in Turkey.Keywords: Organizational Learning, Knowledge Management, Innovation, Organizational Performance, Service Businesses.
Collections