Ontolojik iyi oluş ve duygusal iyi oluşun yordayıcıları olarak özel öz bilinçlilik, mutlak gerçek ihtiyacı ve bilinçli farkındalık
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, özel öz bilinçlilik, mutlak gerçek ihtiyacı ve bilinçli farkındalık gibi kişinin kendine odaklanmasını içeren kavramlarının ontolojik iyi oluş ve duygusal iyi oluş üzerindeki yordayıcı etkilerini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemi, İstanbul, Eskişehir ve Bursa'da yaşayan 18-55 yaş arasındaki 258 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada, demografi bilgi formu, Öz Bilinçlilik Ölçeği (özel öz bilinçlilik, genel öz bilinçlilik), Mutlak Gerçek İhtiyacı Ölçeği (gerçek beni aramak, davranışların arkasındaki nedenleri aramak), Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Ontolojik İyi Oluş Ölçeği (hiçlik, umut, pişmanlık, harekete geçme) ve Duygusal İyi Oluş Ölçeği (pozitif duygusal iyi oluş, negatif duygusal iyi oluş) kullanılmıştır. Pearson Korelasyon Analizi yapılar arasındaki ilişkileri test etmek için kullanılmıştır. Çoklu Hiyerarşik Regresyon Analizi ontolojik iyi oluş ve duysal iyi oluşun yordayıcılarını belirlemek için kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları; hiçlik üzerinde gerçek beni aramak ve bilinçli farkındalığın anlamlı yordayıcı etkisi; umut üzerinde özel özbilinçliliğin anlamlı yordayıcı etkisi; pişmanlık üzerinde gerçek beni aramak ve özel öz bilinçliliğin anlamlı yordayıcı etkisi; harekete geçme üzerinde ise özel öz bilinçliliğin anlamlı yordayıcı etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Pozitif duygusal iyi oluş üzerinde, gerçek beni aramak, özel öz bilinçliliğin ve bilinçli farkındalığın anlamlı yordayıcı etkisi; negatif duygusal iyi oluş alt üzerinde ise yalnızca gerçek beni aramak alt boyutunun anlamlı yordayıcı etkisi olduğunu ortaya koymuştur. Elde edilen bu sonuçlar literatür ışığında tartışılmış, gelecek çalışmalar için öneriler verilmiş bu sonuçların klinik alana nasıl yansıtılabileceği son bölümde ayrıntılı bir biçimde ele alınmıştır.Anahtar Kelimeler: Ontolojik iyi oluş, duygusal iyi oluş, özel öz bilinçlilik, mutlak gerçek ihtiyacı, bilinçli farkındalık. The aim of the present study was to investigate the predictive roles of self-focused constructs such as private-self-consciousness, need-for-absolute-truth and mindfulness on the ontological well-being and the emotional well-being. The sample of the study is comprised of 258 participants living in Istanbul, Eskişehir and Bursa, whose ages range between 18 and 55. Demographics Information Sheet, Self-Consciousness Scale (private self-consciousness, public self-consciousness), Need-for-Absolute-Truth Scale (search-for-the-real-self, search for the reasons of behaviours ), Mindful Attention Awareness Scale, Ontological Well-Being Scale (nothingness, hope, regret, activation) and Emotional Well-Being Scale (positive emotinal well being, negative emotional well being) were used as study measures. Pearson Correlation Analysis was applied to examine the relationship between constructs. Then, Multiple Hierarchical Regression Analysis was used to ascertain the significance of certain predictors of ontological well being and emotional well being. The findings of the study showed the significant predictors are respectively discovered: search-for-the-real-self and mindfulness, were the significant predictors of the nothingness; private self-consciousness is the significant predictor of the hope; search-for-the-real-self and private-self-consciousness were the significant predictors of the regret; and private-self-consciousness is the significant predictor of the activation. Moreover, search-for-the-real-self, private-self-consciousness and mindfulness are the meaningful predictors of the positive-emotional well being. The implications of the findings were discussed in the light of the literature and suggestions for future research were provided.Key Words: Ontological well-being, Emotional well-being, Private-self-consciousness, Absolute need for truth, Mindfulness.
Collections