Yatırımcı duyarlılığında tüketici güven endeksi ile döviz kuru ilişkisi: Türkiye örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmayla Türkiye'de Ocak 2004–Aralık 2018 döneminde Tüketici Güven Endeksi ile Döviz Kuru arasındaki ilişki incelenmiştir. Davranışsal Finansta Yatırımcı Duyarlılığının göstergesi olarak güveni temsilen, TÜİK Tüketici Güven Endeksi kullanılmıştır. Ayrıca çalışma kapsamında makro değişkenler, Borsa İstanbul Getiri Endeksi, İmalat Kapasite Kullanım Oranı, TÜFE Bazlı Reel Kur Endeksi, Amerikan Doları Döviz Kuru, İşsizlik Oranı, Aylık Enflasyon Oranı ve Sanayi Üretim Endeksleri modele dahil edilerek analiz edilmiştir. Araştırma toplam 180 adet aylık gözlemi içermektedir. Çalışmada belirlenen verilerin aylık oransal değişim değerleri kullanılmıştır. Zaman serilerine Vektör Otoregresif Model (VAR) analizi, Granger Nedensellik (Granger Causality) Testi, Etki-Tepki (İmpulse-Response) Fonksiyonu ve Varyans Ayrıştırma (Variance Decompositions) yöntemleri uygulanmıştır. Modele göre Amerikan Dolar Kuru değişkeni TÜİK Tüketici Güven Endeksi üzerinde etkili olmaktadır. Amerikan Dolar Kurundan TÜİK Tüketici Güven Endeksine doğru tek yönlü Granger nedenselliği olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The relation between Turkey Consumer Confidence Index and exchange rate from January 2004 to December 2018 is analyzed in this study. TurkStat Consumer Confidence Index is used to represent confidence in Investor Sensitivity in Behavioral Finance. In addition, macro variables, Borsa İstanbul Yield Index, Manufacturing Capacity Utilization Rate, CPI Based Real Exchange Rate Index, US Dollar Exchange Rate, Unemployment Rate, Monthly Inflation Rate and Industrial Production Indices are main variables. The study includes 180 monthly observations. Monthly proportional change values of the determined data are used in the study. Vector Autoregressive Model (VAR) analysis, Granger Causality Test, Impulse-Response Function and Variance Decompositions are applied to the time series. According to the model; The US Dollar Rate variable has an impact on the TURKSTAT Consumer Confidence Index. It is concluded that there is a one-way Granger causality from the US Dollar Rate to the TURKSTAT Consumer Confidence Index.
Collections