İnşaat sektörü projelerinde toplam kalite yönetimi uygulamaları üzerine bir araştırma
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnşaat Sektöründe Son yirmi yılda Globalleşen ekonomi , çok hızlı gelişen teknoloji ve sosyal hayatta yaşanan gelişmeler sonucu müşteri tercihlerinde sürekli değişim gözlemlenmiştir. Bu durum firmalar arası ve uluslararası rekabet şartlarını zorlaştırarak müşterinin ihtiyaçlarının algılanması ve değişen şartlara uyum sağlanmasını firmalara zorunlu kılmıştır. Kaynakların etkin kullanımı ve standart ürün sağlanması,ürünün kalitesi firmaların hayatta kalabilmesi için en önemli unsurlar haline gelmiştir. II. Dünya Savaşı sonrasında gelişmiş batılı ülkelerde uygulanan kalite güvence sistemlerinde, ürünün gerçekleştirilmesinde şartlara uyulduğu taahhüt edildiğinden, değişen müşteri ihtiyaçlarının karşılanması dikkate alınmamaktadır. Aynı yıllarda Japonya da ise, Juran ve Demng in fikirlerinin temel alındığı değişen müşteri ihtiyaçlarının karşılanarak firmaların mükemmeliğe ulaşmasına dayana TKY (Toplam Kalite Yönetimi) uygulanmaya başlanmıştır.TKY ile ilgili başarılı sonuçların elde edilmesi kalite güvence sistemlerinin yetersizlikleri, firmaları TKY uygulamalarına yöneltmiştir.Türkiye inşaat sektörünede bu durumun yansıdığı görülmekte olup firmalar ve Proje çalışmaları yürüten sektörde kendine yer edinmeye çalışan küçük çaplı şirketlerde sektörde Daha büyük çaptaki firmalarla rekabet etmeyi sağlayabilmek , müşteri ihtiyaçlarını karşılamak ve hizmet ve ürün kalitesini artırmak amacıyla kalite yönetim sistemlerini sürekli geliştirmek çabası içerisinde olmuşlardır.Kendine has üretim özellikleri olan inşaat sektörünün Klasik Kalite Yönetim sistemlerinin yetersiz kaldığı gözlemlenmiş ve TKY'nin sunduğu olanaklara doğru ilerleme kaydedilmiştir.Bu çalışmada, dünyada genel kabul görerek uygulanan kalitesizlik maliyetini ortadan kaldırmayı hedefleyen Kalite yönetim sistemi ve Toplam Kalite yönetim sistemi gelişimi ve Türkiyedeki yayılım süreci ile birlikte anlatılarak Türk inşaat sektöründe uygulana kalite yönetim sistemleri ve TKY nın uygulanması, uygulamanın başarı faktörleri, uygulamada karşılaşılan engeller ve uygulamanın firmalara sağladığı faydalar araştırılmıştır, Toplam dört bölümden oluşan çalışmanın ilk iki bölümü literatür tarama niteliğinde olup, Kalite ve Toplam kalite yönetiminin özellikleri gelişimi ve Toplam kalite yönetiminin Türkiye' deki yayılım sürecini anlatmaktadır. Son iki bölüm ise çalışmanın yapıldığı Türk inşaat sektörünün genel işleyişi Sektörde faaliyet gösteren firmaların TKY sistemleri üretim temel alınarak anlatılmakta ve Sektördeki firmalarda Toplam kalite yönetiminin nasıl uygulandığı, firmalara göre farklılaşan sistem, uygulamada karşılaşılan olumsuz durumlar, iyileştirme süreçlerine yönelik anket çalışmasından oluşmaktadır.Çalışmanın ilk bölümünde ilk çağlardan günümüze kadar uzanan kalite sistemleri kalite ile ilgili kavramlar tanımıyla birlikte anlatılmıştır.İkinci bölümde Toplam Kalite yönetim felsefesi ve Türkiyedeki yayılım süreci ile birlikte anlatılarak klasik kalite yönetim sistemiyle karşılaştırılması yapılmıştır.çalışmanın üçüncü bölümünde Türk inşaat sektörünün genel yapısı, Toplam Kalite yönetim sisteminin uygulama gerekçelerine yer verilmiştir. Çalışmanın son bölümü anket araştırmasına dayalı olarak yapılmıştır. Çalışmaya Türk inşaat sektöründe faaliyet gösteren 26 çalışan katılmıştır. Çalışanların mevcut sistemi değerlendirmesi ve TKY nın sektördeki firmalardaki işlevi araştırılmıştır.Anketin değerlendirilmesinde Google Forms Programı kullanılarak katılımcıların vermiş olduğu cevaplar değerlendirlmiştir.Çalışma sonucunda Türk inşaat firmalarında TKY sistemi uygulamalarında eksiklikler olduğu özellikle üst yönetimin uygulamalara katılımının yetersiz kaldığı bununla beraber TKY sistemi uygulamasının en büyük yararının ise `artan müşteri memnuniyeti` olduğu sonucuna varılmıştır. In the last twenty years in the construction industry, globalization economy has been rapidly changing and customer preferences after the developments in social life have been constantly changed. This situation has forced companies to perceive the requirements of the customers and adapt them to the changing conditions by making the international competition conditions difficult. product provision has become the most important elements for the survival of quality products companies.It has been observed that the Classical Quality Management systems of the construction sector, which has its own production characteristics, are inadequate.Companies have begun to prefer TQM in their systems.In this study One Chapter, Quality systems and quality-related concepts are explained with definitions. Second Chapter, Total quality management philosophy, was described in conjunction with the distribution process in Turkey.Compared to the classical quality management system. Third Chapter,The general structure of the Turkish construction sector is included in the application reasons for the Total Quality Management System.Fourth Chapter,It was based on the questionnaire survey.In this study, a questionnaire survey was developed in order to investigate the application of TQM in Turkish construction industry and identify the critical success factors, barriers, and benefits of this application. The questionnaire was completed by 26 employee in construction . The results of the study revealed that there are shortcomings in TQM application in Turkish construction industry especially in relation to top management commitment and leadership; the greatest benefit of TQM to the firms is `increased customer satisfaction`. In the evaluation of the questionnaire, participants' answers were evaluated using the Google Forms Program.
Collections