Havacılık sanayinde kullanılan, 2024 ve 7075 alüminyum alaşımlarının, TIG kaynak yöntemi ile birleştirilmesi, makro ve mikro yapı ile mukavemet özelliklerinin incelenmesi.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada ; Havacılık sanayinde kullanılan, 2024 – T351 ve 7075 – T651 Alüminyum Alaşımlarının TIG kaynak yöntemi ile birleştirilmesi işlemi yapılmıştır. Birleştirilen alüminyum alaşımlarının kaynak birleştirme davranışları incelenmiştir. Kaynaklı birleştirmede, kaynak bölgesinin mukavemet özelliklerini iyileştirmek için alüminyum alaşımlarımıza tavlama işlemi yapılmıştır.Tavlama işlemi öncesi ve Tavlama işlemi sonrası alüminyum alaşımlarının TIG kaynağı yapılan bölgenin,mukavemet özellikleri incelenmiştir. Laboratuar çalışmalarımda kaynak noktasının, ITAB bölgesinin,makro ve mikro yapıları incelenmiştir. Kaynak yapısının mukavemet özelliklerini görmek için laboratuarda test çalışmaları yapılmış, ölçtüğümüz veriler tezimizde sunulmuştur. TIG kaynağı ile yapılan kaynaklı birleştirmede,dolgu malzemesi olarak, alüminyum alaşımlarımızın kendi kaynak elektrot telleri >> 2024 T351 alüminyum alaşımı için : ER4043 >> 7075 T651 alüminyum alaşımı için : ER5356 seçilmiştir. Ayrıca tezimize, farklılık katan; seçtiğimiz alüminyum alaşımlarımız, kendi malzemesi içinden tel erezyon yöntemi ile kesilerek çıkarılan ve elektrot teli formu verilen kendi malzemesi ile kaynak edilmiştir. Kaynaklı birleştirme işlemi sonrası, her iki kaynak dolgu malzemesi, >> alaşımlarımızın, kendi elektrot kaynak telleri,ve >> alaşımlarımızın, kendi malzemesi, kaynak teli ile yapılan TIG kaynağının, kaynak bölgesindeki, mukavemet testleri yapılmıştır. Laboratuar verileri tezimizde paylaşılmıştır. Hazırladığım tez çalışması, havacılığın hızla geliştiği ülkemizde, 2024-T351 ve 7075-T651 alüminyum alaşımlarını kullanmak isteyen sanayicilerimize, alüminyum sektörüne, kaynak sektörüne, arge merkezlerine, üniversitelerimize, mühendislerimize, fikirvermesi, uygun alüminyum alaşımlarını ve dolgu malzemesi ( kaynak elektrot teli ) seçiminde yardımcı olacağını düşünmekteyiz. Tez Çalışmam , aşağıda belirttiğim bölümlerden oluşmaktadır. Birinci Bölümün : GİRİŞ , HAVACILIKTA ALÜMİNYUM ALAŞIMI KULLANIMI İkinci Bölümde : ALÜMİNYUM VE ÖZELLİKLERİ Üçüncü Bölümde : 2024 T351 ALÜMİNYUM ALAŞIMI Dördüncü Bölümde : 7075 T651 ALÜMİNYUM ALAŞIMI Beşinci Bölümde : KAYNAK ÖNCESİ ALÜMİNYUMUN TEMİZLİĞİ Altıncı Bölümde : TIG KAYNAĞI Yedinci Bölümde : ISIL İŞLEM Sekizinci Bölümde : KAYNAK TELLERİ Dokuzuncu bölümde : LABORATUAR VE DENEY ÇALIŞMALARI Onuncu bölümde : SONUÇLAR Onbirinci bölümde : KAYNAKLAR Anahtar Kelimeler : 2024 T351- 7075 T651 Alüminyum Alaşımları, TIG kaynağı, Kendi malzemesi ile kaynak edilebilirliği, dolgu malzemesi ( kaynak elektrot teli ) kaynak edilebilirliği In this study ; aluminium alloys 2024 – T351 and 7075 – T651, which are used in aviation industy, are assembled by TIG welding. Behaviours of the assembled aluminium alloys are examined. To improve the resistance properties of the welding area, the aluminium alloys are annealed. The resistance properties of the TIG welded area of the aluminium alloys are examined both before and after the annealing process. During laboratory testing, the micro and macro structures of the welding area and ITAB area are examined. Laboratory testing has been carried out to examine the resistance properties of the welding structure, and the findings have been provided in this thesis.During the welded assembly by TIG welding, welding electrode rods associated with the aluminium alloys >> For aluminium alloy 2024 T351 : ER4043 >> for aluminium alloy 7075 T651 : ER5356 have been used as filling material. What distinguishes this thesis is ; The chosen aluminium alloys are welded with their own material, which are cut from their own material by using the wire erosion method and formed as electrode wires.After the welding assembly process, resistance tests were done on both the welding filling material, >> the welding electrode rods associated with the alloys, and >> the material of the alloys, with welding rods and the area welded by TIG welding. The data from the laboratory tests have been provided in this thesis. Considering that the aviation industry is rapidly developing in our country, we hope that this study will be helpful to our industrialits who wish to use aluminium alloys 2024-T351 and 7075-T651, the aluminium sector, the welding sector, research and development centers, universities and engineers when choosing the appropriate aluminium alloys and filling materials (welding electrode rods). This thesis project consists of the following chapters. Chapter One: INTRODUCTION , USAGE OF ALUMINIUM ALLOYS IN AVIATIONChapter Two: ALUMINIUM AND ITS PROPERTIES Chapter Three: ALUMINIUM ALLOY 2024 T351 Chapter Four: ALUMINIUM ALLOY 7075 T651 Chapter Five: PRE-WELDING ALUMINUM CLEANING Chapter Six: TIG WELDINGChapter Seven: HEAT TREATMENT Chapter Eight: WELDING RODS Chapter Nine: LABORATORY AND TESTINGChapter Ten: RESULTS Chapter Eleven: BIBLIOGRAPHYKey Words: Aluminium alloys 2024 T351 - 7075 T651 , TIG welding, Weldability with own material, weldability with fillings ( Welding Electrode Rods )
Collections