Bayraktar Bayraklı`nın `Yeni bir anlayışın ışığında kur`an tefsiri` adlı eseri ve kadın hakkındaki ayetlere getirdiği yorumlar
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETBir din eğitimcisi olan Bayraktar Bayraklı'nın `Yeni bir Anlayışın Işığında Kur'an Tefsiri ` adlı eseri kadın ayetleri bağlamında ele alındı. Eser bir din eğitimcisi, din psikolojisi ve din sosyolojisi bakışıyla açıklanmaya çalışılan yorumlardan oluşmuştur. Ayetler açıklanırken konuyla ilgili diğer ayetlerden yararlanılsa da, hadis ve asar birikiminden, nakillerden yeterince faydalanılmamıştır.Kadının örtünmesi mevzusu biryana bırakılırsa modernist İslâm düşüncesinin müellifi etkilediği gözlemlenmiştir.Ona göre, insanın yaratılışındaki nefs kavramı 'cevher' anlamına gelir ve Adem ve Havva aynı öz ve cevherden yaratılmıştır. Kur'an'da ideal bir kadın imge olarak sunulan Hz. Meryem, hem erkeklik hem dişilik özelliklerine sahip garip bir yaratılışta olup çift cinsiyetliliğe benzer bir mahiyette İsa'ya hamile kalmıştır. Kur'an ona göre çok eşle evliliği tavsiye etmez. Boşama ve boşanma hakkı mahkemelere ait olmalıdır. Üç talak, mahkemedeki celseler anlamında yorumlanmalıdır. Kadının şahitliği erkeğinkine denk olup anılan ayette bir erkek şahit yerine iki kadın şahidin istenmesi; o toplumda ticari faaliyetlerde çok tecrübeli olmayan kadınların hata yapma ihtimali sebebiyle söz konusu olmuştur. Cahiliye döneminde kendisine miras hakkı bile tanınmazken İslâm, kadına, miras hakkı getirerek adeta devrim niteliğinde bir değişimi sağlamıştır. Nisa:34. Ayette geçen kadının dövülmesi hususuna konu olan `Darb` kavramı, dövme anlamında olmayıp kovma anlamındadır. Kur'an'a göre kadının seçme ve seçilme hakkı vardır. Kamu görevinde cinsiyet değil liyakat esas alınmalıdır. The book `Yeni bir Anlayışın Işığında Kur'an Tefsiri` which was written by Bayraktar Bayraklı who is a religion educator was handled in terms of the woman verses. The work is formed of interpretations of a religion educator, a religion psychology and religion sociology view. While explaining the verses other verses related to the issue were benefited, however, hadith reservoir or narrations were not adequately made use of.Placing the veiling of the woman on one side, it has been observed that the idea of modernist Islam influenced the author.According to him, the notion of self in the creation of human means `ore` and Adam and Eve were created from the same core and ore. The Virgin Mary who is presented as the ideal image in the Quran has a strange creation of possessing both masculinity and femininity features and in likewise characteristic bisexuality she was pregnant to Jesus. For him the Quran does not advise polygamy. The rights of divorcing and getting divorced must belong to the courts. Three talak should be interpreted as sessions at courts. The woman's testimony equals the man's and the issue of two women's testimony is asked instead of a man's in the verse is a matter of the possibility of the women's mistake making due to lack of experience in commercial activities in that nation.In the pre-Islamic age of ignorance the women were not even had the right of legacy, however, by giving this right to women, Islam virtually provided a revolutionary change.The totion of `pounding` which is subject to beating women in the 34. verse of Nisa is means dismissing the woman not beating. According to the Quran the woman has the rights to vote and be elected. In the çivil service not the gender but the qualification must be grounded on.
Collections