Cep telefonu kullanımının insan ilişkilerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
T.CHALİÇ ÜNİVERSİTESİSOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜİŞLETME ANABİLİM DALIYÜKSEK LİSANS TEZİCep Telefonu Kullanımının İnsan İlişkilerine EtkisiHazırlayanFırat ErtemTez DanışmanıYrd. Doç. Dr. Ensar NişancıEkim, 2006ÖZETTeknolojiyi insanoğlu yaratmaktadır. Dolayısıyla insanoğlu kendi yarattığıyeniliğe de hâkim olmak durumundadır. Ancak teknolojinin seri üretime geçmesianından itibaren, üreticilerin kârlılık öncelikleri, model tayinleri, yeni eklenenözelliklerin kıyasıya rekabeti, tüketiciye çok hızlı bir zaman diliminde farklı ürünlersunmaktadır. Tüketim alışkanlığını destekleyen bu hızlı teknolojik gelişim, kişilerinbağımlılık mertebesinde kullanılmasına sebep olmaktadır. En yeni özellikleri en hızlışekilde kullanmaya ilk adaylar çocuklar ve gençler, genel eğilimin üstünde kullanımgerçekleştirirken, aslen araç olan cep telefonunun bağımlısı haline gelebilmektedir.Toplumun her kesiminde tek parmağıyla kısa mesaj atabilen, aynı andakonuşabilen cep telefonu ile bir bütün olabilen kimseler görülebilmektedir. Vücudunbir uzvu gibi her kişinin yanında olmaya aday cep telefonları, toplumun her yaş vemeslek kategorisinde hemen herkesin elindedir. Cep telefonun ülkemize ilkgirdiğinden günümüze fiyatları düşerken, her kesime hitap edecek marka ve modellerbayilerinde yer almaktadır. Öte yandan, yeni servisler kurgulamak, yazılım endüstrisiile yaratmak, son kullanıcıya kişiye özel servisler sunmak, hacim olarak hem büyükbir sektör doğurmakta, hem de mühendislik alanlarında yeterli hareket kabiliyetindenyoksun genç beyinlere istihdam şansı sağlamaktadır. Cep telefonu, harcamanedenlerinin farklılaştığı bir ortamın merkezi durumundadır. Katma değerli servisüretecek firma, yaratıcı projeleri hayata geçirirken hiç kullanılmamış bir hizmetinarayışındadır. Bu firmalar, getirisi yüksek yenilikler için her gün yeni bir arayışınpeşindedir. Gelişen teknolojinin getirdikleri ile hayal güçleri yenilikler arayışındadır.Rekabet, ?her gün yeni servis? düşüncesine itmektedir. SMS gelirleri üzerindenyapılan gelir paylaşımlı anlaşmalar ile herhangi bir harcama yapmalarına gerekkalmadan, yazılım esaslı düşünce kurguları, cep telefonu operatörlerincesunulmaktadır. Hatta yurtdışında yaşayanlar kendi ülkeleriyle iletişimi SMS yoluylasağlamaktadır.Televizyona mahkûm olan bir toplumun, reklâm aralarında dahi izlemeyedevam etmesi adına SMS ile ücretli katılım alınan çekilişlere yer verilmektedir.Uyduda başlayan bu servisler, ulusal kanalların en önemli programları sırasında dahialt bant olarak yer bulmaktadır. Geçmişte posta ile çekilişlere katılınırken,günümüzde cep telefonu aracılığıyla özellikle SMS yoluyla çekilişlere katılmakmümkündür. Toplumun her değişen her kategorisine katma değerli servislersunulmaktadır. Her geçen gün artan servis sayısı denetimi de zorlaştırmaktadır.Kullanıcıların tam güvenliği henüz sağlanmamaktadır. Cinsel içerik, oyun, TV,müzik gibi çekici unsurlar ile donatılan bu her türlü kısıtlamaya karşı otonomlar,oluşturduğu ve her geçen gün sürekli büyüyen pazarı aracı olarak kullanankonumundadır. Enformasyondan uzak temalar, hem maddi kayıplara yol açmaktahem de toplumdan kopma gibi riskleri barındırmaktadır. Cep telefonu ve internet,arkadaş ve eğlence bulunabilecek ortamlar olarak sunulmaktadır. Yeni nesil,teknoloji ürünlerinden faydalanarak hızlı bir yaşam döngüsü içine giderek uyumsağlamaktadır. Hızlı bir şekilde çekilen kısa mesajlar, bir elinde cep telefonu varken,internet ortamında yapılan sohbetler, anlık hızları içermektedir. Böylelikle teknolojihızına ayak uyduran gençler, sosyal hayatlarına bu hızlı yaşam alışkanlığınıyansıtmaktadır.Vurgulanmalıdır ki, bu servislerin en büyük gelir ortağı vergi dilimidir. Gelirinyüzde 43,5 `i ?Katma Değer Vergisi?, ?Özel Tüketim Vergisi?, ?Hazine Payı?,?Komünikasyon Payı? olarak tahsil edilmektedir. Devlet iletişimdeki vergisini2düzenli olarak operatörden almaktadır. Operatörde zaten kontör olarak satmış olduğukartın tahsilâtını kontör harcamandan önce ödemektedir. Bu gerçekler göz önünealındığında otoritenin gereken önlemleri alması gerekmektedir. ?Muhabbet?i sevenTürk toplumu için belki de; 250, 500, 1000 Kontör, çeyrek, yarım, tam altınıçağrıştırmaktadır. Kontör yüklemek iletişime açılan bir yol, insanların iletişimkurmak adına aldıkları bir nevi yakıttır. Çünkü cep telefonu kontörsüzçalışmamaktadır.Anahtar Kelimeler: Cep Telefonu, İletişim, İnsan İlişkileri, Kullanıcı Davranışları,Bağımlılık3 T.CHALİÇ UNIVERSITYSOCIAL SCIENCE INSTITUTEBUSINESS ADMINISTRATION BRANCHMASTER THESİS SUMMARYThe Effect Of Mobile Phone Usage On Interpersonal RelationsPrepared ByFırat ErtemThesis ConsultantYrd. Doç. Dr. Ensar NişancıOctober, 2006SUMMARYMankind creates technology. Hence mankind needs to be able to control aninnovation it develops. But once a technology becomes common place; producers?prioritizations due to protifibality, new models, competitition of newly addedfeatures, etc. offer consumers new products in very short time frames. This extremelyfast technological advancement triggers/supports consumption and even leads toaddiction. Early adopters of new tehcnologies, mainly children and young adults, usetechnologies more than the general public, and easily become addicted to mobilesphones which in fact should be considered more as a means rather than an end.Within various levels, segments, of the public; irrespective of age and sex; wecan see representatives of the new ?thumb generation? ; i.e. people who can writeand send messages with one finger, people who are experts in ?multi-tasking?(talking on the phone, while writing an SMS). The mobile phone is almost like anextremity of the body, people from all walks of life (from varying age, profession,etc. Segments) consider it a vital part of their lives.The decreasing cost of mobile phones in our country and the increasing numberof brands/models that appeal to various segments helps this trend. Meanwhilecreating new services; using softwares to make these services real and practical; aswell as continuously providing innovative personalized value added services not onlyestablish a vast industry, but also generate extra employment opportunities for youngbrains with engineering background.In an era where the reasons for spending disposable incomes has undergone avast change; the mobile phone seems to be at the heart of everything.A company that sets forth to develop value added services, would naturaly be insearch for innovative services. These companies go after highly profitableinnovations, by blending the latest technology with imagination and inspiration.Competition is the reason and drive behind the ?everyday-a-new-service? trend.Meanwhile GSM operators are able to provide software based communication(SMS/MMS marketing, etc.) models without having to invest due to revenue sharingagreements. It should also be noted that people living abroad communicate with theirhomeland via SMS.In a highly TV addicted society; many TV channels - in order to minimize ?ad-skipping? - use promotions, campaigns, programmes, etc. that use ?consumer-paid?SMS based prize draws as a tactic. These services, campaigns that started mainly onsattelite channles, have found their places on key programmes of many leadingnational TV channels. In the past consumers usually participated in prize draws viapost, but today with the help of mobile phones, the mostly used response means topromotional campaigns has, to a much greater extent, become the SMS.There are tailor-made value added services intended for varying segments ofthe society. The increase in the number of services also leads to an environment, thecontrol of which is becoming more and more difficult everyday. It is still verydifficult to provide full protection/security to all users. Autonomies that takeadvantage of highly attractive contents such as adult content, games, TV, music, usethis fastly expanding market as a tool to increase their profits further. Content thatapplies/exploits ?un-informative? themes, when approached from a consumerperspective, not only leads to material losses, but also entails the risk of driftingaway from the society due to unsocial behaviour.2Mobile phones and the Internet are positioned as environments in which userscan find their ?matches? while being entertained. The new generation embraces newtechnology products readily and consumes everything in a much faster way. SMSsare sent in a fraction of time, while instant chats on the internet are done with outletting go of the mobile phone. Youngsters that adapt to the speed of the technology,embrace this ?fast-living? behaviour in their social lives as well.It should be underlined that the greatest revenue partner of these services istax. 43,5% of the revenue goes to Value Added Tax, Consumption Tax, treasuryshare, Communication share. The state regularly collects communications relatedtaxes from the operators. The operator is required to pay for the credit value sold,before the credit values are even used.Taking these realities into consideration, it is clear that the authorities need totake the neccessary precautions. For the Turkish public who loves ?communicatingand being in touch?; 250, 500, 1000 credit value, may create the same feelings as aquarter, half, or full gold coin would! They more or less have the same connotations.Buying credit value is almost like buying fuel for communication, because mobilephones do not work without credit values!Keywords: Mobile Phone, Communication, Person, User Preferences, Dependence3
Collections