Pazarlama etiğinde makyavelizm ve İstanbul Mahmutpaşa`da bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Pazarlama kişi ve kuruluşların ihtiyaçlarını karşılamak için fikirlerin, mal ve hizmetlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurması ve dağıtımının planlandırılması ve yürütülmesi sürecidir. İşte bu pazarlama faaliyetleri sürdürülürken değişik faktörlerin etkisiyle etik dışı kararlar alınabilir. Bu çalışmada, pazarlama iletişiminde etik sorunlar, pazarlamada etik dışı davranış nedenleri, satış elemanlarının etiksel sorun oluşturabilecek davranışları, pazarlama faaliyetlerinde etik dışı kararların Makyavelizm ile ilişkilendirilmesi gibi konular araştırılmaktadır.Araştırma İstanbul Mahmutpaşa'da faaliyet gösteren ve tesadüfî örneklem yöntemine göre belirlenen özel sektör işletmelerde satış elemanı olarak çalışanların, Makyavelist tutumlarını belirlemeye yönelik olarak gerçekleştirilmiştir. İkincil kaynak taraması sonucu ve önceden saptanan amaçlara göre belirlenen sorular, standart bir anket formu ile örnek kütlede bulunan deneklere yöneltilmiştir.Anket çalışmasıyla elde edilen veriler ?SPSS? programında değerlendirilmiş, karşılaştırmalı analizler yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre, bazı sorulara verilen cevaplarda satış elemanlarının yüksek oranda hedef odaklı düşünce içerisinde olduklarını araçların hedeflerden daha önemsiz olduğunu bunun da Makyavelist düşüncenin satış temsilcileri arasında yaygın olduğunu gösterir niteliktedir. Fakat, bu bulgulardan hareketle bir genelleme yapmak oldukça güçtür.Çünkü, satış elemanlarının bazı sorulardaki cevapları Makyavelist eğilime işaret ederken (bazı müşterilere ayrıcalıklı davranma,etik kurallara uymayan işletme sahibi ve arkadaşlara göz yumma, yabancılara yerlilerden daha fazla fiyat söyleme,müşteriye ürünü alması için baskı yapma); bazı sorulardaki cevapları ise Makyavelist davranışı tamamen reddeder durumdadır.(İş hayatında etik,para kazanmaktan önemlidir,terfi için ahlakın gözardı edilmemesi gerektiği,satış sonrası müşteri tatmini v.b)Anahtar Kelimeler: pazarlama, , pazarlama etiği, Makyavelizim Marketing is a process of development, price, promotion, planning of distribution of ideas, goods and services to serve the needs of persons and entities. Along with this marketing process, it is possible to be taken decisions unethical under pressure of some different factors. In this work, it is analyzed some subjects such as ethic problems in the communication of marketing; the reasons of unethical attitudes in marketing; the attitudes of salespersons which can be caused ethical problems; the relevance of unethical decisions with Machiavelism in the marketing activities.Research is based on the attitudes of sales persons occupied in private sector located in Mahmutpasa in Istanbul to find out their Machiavelist attitudes. Meanwhile it must be pointed out that those private entities were selected in a sample and incidental manner. The sales persons were given questions which were determined according to the results of secondary source scan and fixed aims, in the context of survey form.Data, which were obtained from those surveys, were determined in ?SPSS? program and analyzed comparatively. According to the results of surveys, it is seen in the high level of percent in some responses that sales persons were in thought focused on the goal; means are more unimportant than goals because of being Machiavelist thought common among the sales persons. However, it is really hard to make a generalization based on these data. Because, on the contrary some responses of sales persons which indicate Machiavelist intend (to attitude in favor of some customers; overlooking friends or boss whose attitude are not ethic; to mention the cost of goods or services higher to the foreigners; to make pressure to the customers to make them buy the goods), in some responses it is totally denied Machiavelist attitude (to give more importance ethic than making Money; not overlooking ethic for easily advancement; satisfaction of customer after sale, etc.).Key words: marketing, marketing ethic, Machiavelism
Collections