İlköğretim müfredat programı I-VIII. sınıflarında orff yönteminin uygulanması üzerine öneriler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, müzik öğretim metodu olan Orff Yönteminin tanıtılması, bu yönteminmevcut olan ilköğretim kitaplarındaki müfredat konularının işlenişinde öğretim kolaylığı sağlayabilmesi amacı ile hazırlanmıştır.Orff Yöntemi, öğrenci merkezli olup, milli eğitimin genel amaçları ile tam bir uyum içerisindedir. Bu amaçlar, ?Beden, zihin, ahlak, ruh ve duygu bakımından dengeli, sağlıklı, gelişmiş bir kişilik oluşturmak?, ?İlgi, istidat ve kabiliyetlerini geliştirerek öğrencilerin kendilerini mutlu kılacak ve toplum mutluluğuna da katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını sağlamak?, ?Onları, yapıcı, yaratıcı, verimli kişiler olarak yetiştirmek?tir. Diğer taraftan Orff Yöntemi, müzik dersi öğretim programı ilkelerine de tam bir uygunluk göstermektedir. ?Öğrenciler edilgen değil derse aktif olarak katılabilmelidir?, ?Programın uygulanmasında bireylerin yetenek ve yaratıcılıklarının geliştirilmesine önem verilmelidir?, ?Genel müzik eğitiminde uygulamalar yoluyla bilgiye ulaşılmalıdır?, ?Müzik eğitimi, kavramlar ve kurallar yolu ile değil; müziğin tüm boyutlarının eyleme dönüştürülmesi ve hissettirilmesi ile gerçekleşmelidir? şeklindeki müzik dersi öğretim programı ilkeleri, aynı zamanda yöntemin de temel amaç ve ilkeleridir. Bu amaçlar ve ilkeler, ?Türkiye'de Müzik Eğitim ve Öğretimine Genel Bir Bakış? başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.Orff yönteminin temelinde ritim, söyleme, çalma, dans etme, hikâyeleme, oyun oynama, doğaçlama yapma bulunmaktadır. Çocukların, yaratıcı güçlerini müziksel davranışlara geçirmesi esas alınmıştır. Salınma, sallanma, koşma, yürüme gibi doğal hareketlerden yola çıkıp kendi bedenini ve sesini tanıması, bedeni ve sesini bir enstrüman olarak kullanıp, kazanımlarını vurmalı aletlerle pekiştirmesi ile eğlenerek ve yaşayarak öğrenmesi ve gelişmesi amaçlanmaktadır. Yöntemde amaç kesinlikle mükemmellik değildir. Çocukların gelişim dönemlerine uygun dans, oyun, hikâye anlatımları temel faaliyetlerdir.Araştırmada, kaynak toplama, kütüphane araştırması ve gözlem, kısmi deneysel yöntemden yararlanılmıştır. Araştırmacı, uygulama çalışmalarını, Özel Sultan Fatih İlköğretim Okulu öğrencileri ile herhangi bir durum gözetmeden, her sınıf seviyesinde bir sınıf ile gerçekleştirmiştir. Çalışmalar, Özel Sultan Fatih İlköğretim Okulu'nun I-VIII. Sınıflarının çeşitli şubeleri ile müzik odasında gerçekleşmiştir. Çalışma konuları ilköğretim müfredat programının ünite konularından seçilmiş, her sınıf seviyesinde uygulanmıştır.Uygulamalar sınıfların birinci ve ikinci yarıyıl dönemlerinden bir şarkı üzerinde gerçekleşmiştir. Ayrıca, ritim kalıpları oluşturma, ritimler yazma, ezgi kalıpları oluşturma ve ezgiler yazma, kültürümüzü tanıma, müziksel bilgilenme vb. konular üzerinde de örneklendirmeler yapılmış, enstrüman yapım çalışma örnekleri uygulanmıştır. Enstrüman yapım örnekleri her sınıf seviyesinde bir ya da iki enstrüman örneği ile gerçekleşmiştir.Araştırma sonunda, Orff Yöntemi uygulanan sınıflarda ünite konuları, klasik yöntemle öğretilen sınıflara göre daha çabuk, daha eğlenceli bir öğrenme ile istenilen düzeyde kazanımlara ulaşıldığı gözlemlenmiştir. Dersin öğretme ve öğrenme amaçlarına, yaratarak, üreterek, zevk alarak, vücudunu tanıyarak, müzik sevgisi kazanıp yeteneğini keşfederek varılmaktadır. Öğrenciler üzerindeki olumlu etkileri, gerek derse karşı olan ilgi ve beceri, gerekse, fiziksel, ruhsal ve kişilik gelişimleri ile toplum hayatına kazandırılma yönleri incelenerek değerlendirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Orff, Yöntem, Müzik Eğitimi, Müzik Dersi, Çocuk This research is designed with the aim of introducing the music method Orff, thus making the handling of the curriculum easy in the currently available elementary school books.As a student centered method, Orff method is in accordance with the general ministry of education; which are ?composing a balanced, healthy, developed personality in terms of body, mind, morality, spirit and emotions providing the students with a job which will contribute to the welfare of both themselves and the society by improving their interest, aptitude and talents; growing them up as constructive, creative and efficient people.? On the other hand; this method demonstrates an exact accordance with the music lesson teaching program?s curriculum principles. That is; students should be able to participate in the lesson actively not passively. Improving individual?s talent and creativity should be given great importance in the application of the program. Knowledge should be reached through applications within the general music education, which in turn should become real by means of translating all dimensions of music into action and causing people to perceive it. These music lesson teaching principles are the ultimate purposes and principles of the method as well. These purposes and principles are explained in a detailed way under the title of ?A General Overview of Music Education and Teaching in Turkey?.Orff method covers rhythm, singing, playing, dancing, narrating, game-play and improvisation fundamentally. Children?s translating their creativity into musical behavior is considered as a basis. Learning and improving through entertaining and living are aimed via natural actions such as swaying, wobbling, running and walking thus knowing their own body and voice hence using their voice as instrument and reinforcing their acquisition with percussion. The purpose of the approach is not perfection definitely but they are basic activities like dancing, playing, story-telling suitable with children?s development phases.In the research, source gathering, library search, observation and partial experimental method are used. The researcher, having a completely neutral attitude, conducted the application with Private Sultan Fatih College students in each class level. The studies were conducted in the music room with various class levels ranging from I ? VIII at Private Sultan Fatih College. The topics of the study were chosen among the unit subjects in the elementary school curriculum program; which were applied to every class level.Applications were carried out on a song from each term of the classes. Besides, sampling were done and instrument making samples were conducted on topics such as making rhythm pattern, composing rhythms, making melody patterns and composing melodies, knowing our culture, being musically informed. Instrument making samples were realized with either one or two instrument samples in each class level.In the end of the research, classes in which Orff method was applied, it was observed that compared to the classes which were taught using classical method, these ones could reach the desired acquisition levels more quickly through more enjoyable learning. The lessons teaching and learning aims are reached via creating, producing, getting pleasure, knowing their body and discovering their talent through acquiring love of music. The positive effects over student, not only their attitudes towards lesson and skills but also their physical, spiritual, personal development and ways of adapting to society life are observed and evaluated.Keywords: Orff, Method, Music Education, Music Lesson, Child
Collections