Türk musıkisi devlet konservatuvarı mezunu solistlerin profesyonel icra alanlarında karşılaştıkları problemler ve çözüm önerileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Türk Musikisi ve Türk Halk Müziği yüzyıllar boyunca usta-çırak yöntemi ve aktarım yoluyla yaşatılmış, eğitim çırağın ustadan öğrenimiyle gerçekleşmiştir. Batılı anlamda Türk Musikisi ve Türk Halk Müziği'nde akademik eğitim ise ancak XX. yüzyılda ve sonrasında kurulan konservatuvarlar çatısı altında gerçekleşmeye başlamıştır.Bu çalışmada, kendi müzik alanlarında sanatçı yetiştirme görevini üstlenmiş olan Türk Müziği konservatuvarlarından mezun olan solistlerin, mezuniyet sonrası günümüz müzik piyasasında karşılaştıkları problemlerin tespiti yapılmaya çalışılmıştır. Bu amaçla öncelikle Türk Müziği (Türk Musikisi ve Türk Halk Müziği) konservatuvarları (İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı, Ege Üniversitesi Devlet Türk Müziği Konservatuarı, Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuvarı) Ses Eğitimi ve Temel Bilimler bölümlerindeki müfredatlar incelenerek uygulama ve kuram konusunda derslerin eğitimde ne derecede yer aldıkları belirlenmiştir. Bu araştırma sırasında alınan sonuçlarda, mesleki gelişmeye yönelik uygulama derslerinin müfredatta yer alan diğer derslere göre azlığı, sahneye yönelik derslerin ise kimi bölümlerde hiç olmadığı dikkat çekmiştir.XX. yüzyılda müziğin endüstriye dönüşmesi ve popüler kültürün ortaya çıkışıyla dinleyicinin müşteriye dönüşümü kronolojik olarak anlatılmış, bu süreci doğuran nedenler ve sonuçlarına, bu sonuçların en önemlisi olan müzikte kirlenmeye ve günümüzdeki müzik anlayışına yansımasına değinilmiştir.Müzik yapımcıları ile yapılan günümüz piyasa müziği, Türk Müziği konservatuarı mezunu solistlerin potansiyellerine yönelik yapılan görüşmeler sırasında, solistlerinin sahne konusunda zayıf oldukları görüşünde oldukları görülmüştür.Türk Müziği konservatuvarlarından mezun olan solistlerle yapılan anket çalışması sonucunda, mezuniyet sonrası istihdam alanlarında sahne deneyimi ve seyirciye hitap etme (sahne duruşu, sahneyi kullanma, seyirciyle icra sırasında ve icra dışında doğru iletişim kurma) konularında deneyimsiz kaldıkları tespit edilmiştir. Ankete cevap veren sanatçıların birçoğu öneri olarak, konservatuvarlarda sahneye yönelik dersler verilmesinde çeşitli öneriler getirmişlerdir.Çalışmanın sonuç bölümünde tüm bu görüşler değerlendirilmiş, Türk Müziği konservatuvarlarında, kamera ile yapılacak derslerle öğrencilerin sahne performansındaki kendi hatalarını dış gözle görebilmeleri gerekliliği vurgulanmış, sahneye ve sahne performansına yönelik, mimik, vücut dili, diksiyon, mikrofon kullanımını geliştirici derslerin yer alması ve arttırılması konusunda öneriler getirilmiştir.Anahtar Kelimeler: Konservatuvar, Müfredat, Solist. Turk music and Turkish folk music has lived for centuries with the transfer method and master- apprentice method training was learning to master apprentice. Western sense; Turkish music and Turkish folk music `s academic education has started to realization under the umbrella of conservatories in XX. century and after.This study; the soloist had taken on artist training mission in soloist?s own music and the soloists who graduated from Turkish music conservatories and tried to make encountered in detection of problems today?s music market after their graduation.Music transformed industry and popular culture appeared in XX. century. This reason, Listeners turned to the customer and announced that this issue in chronologically and there are that constituent the causes and results. The most important of these results are music pollution and explained reflection of today?s music understandingThis purpose; Curriculums examined in Turkish music( Turkish music and Turkish Folk Music) conservatories? voice training and basic science departments( ITU Turkish Music State Conservatory, Ege University State Turkish Music Conservatory, Gaziantep University Turkish Music State Conservatory), so the application and courses on theory determined get involved to what extent in education. Some results were during the research. Accordingly; professional development lessons for the application are less according to other lessons in the curriculum. There is no courses related to the stage in some sections and it draws attention. Discussions were held about today?s music market, listening to music makers and Turkish music graduate soloists? potential. And this time, music producers think about Turkish music conservatory graduate soloists are weak about stage. The surveys were polled with Turkish music Conservatory graduates soloists. And as a result; soloists? distresses are determined about stage experience and addressing the audience (scene position, using the scene, the right to communicate writ the audience in during execution and outside) after graduation in employment areas. Many of the artists survey respondents suggested to giving to the stage for the lessons in conservatory. These views are evaluated part of the study results. Students? scene performances is visual acuity of necessary emphasized with camera lessons.(to see own errors with external eye) Mimic, body language, diction, microphone?s using of developer lessons and for increasing suggested stage and for stage performance.Keywords: Conservatory, Curriculum, Soloist
Collections