Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyini ve de bu üç değişkenin birbirleri ile olan ilişkisini incelemektir.Haliç Üniversitesi lisans öğrencilerinden ulaşılabilen 396 kişi, araştırmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bu araştırma korelasyonel yöntem, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve Tukey Çoklu Karşılaştırma Testine (Post-Hoc Test) dayalı bir çalışmadır. Araştırmanın veri toplama araçları Cohen, Kamarck ve Mermelstein (1983) tarafından geliştirilen Algılanan Stres Düzeyi Ölçeği; Griffin ve Bartholomew (1994) tarafından geliştirilen İlişki Ölçekleri Anketi; Özbay tarafından (1993) geliştirilen Stresle Başa Çıkma Tutumları Envanteri ve araştırmacının hazırladığı sosyo-demografik formdur. Araştırmada elde edilen verilerin analizi, SPSS istatistik paket programı 15.0 ile gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda sosyo-demografik formda ölçülen değişkenler ile bağlanma stilleri, stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyi arasında farklı seviyede ilişkiler bulunduğu belirlenmiştir. Ayrıca bağlanma stillerinin stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyi üzerinde bir etkiye sahip olduğu görülmüştür. Araştırmada özellikle cinsiyetin bağlanma stillerini ve stresle başa çıkma tutumlarını, ekonomik durumun ve içinde bulunulan romantik ilişkiden tatmin olup olmamanın stresle başa çıkma tutumlarını, algılanan ebeveyn tutumunun ve bağlanma stillerinin stresle başa çıkma tutumlarını ve stresi algılama düzeyini etkilediği görülmüştür. Araştırmanın sonuçlarının bağlanma stillerinin stresle başa çıkma tutumları ve stresi algılama düzeyi üzerindeki etkisini ve farklı sosyo-demografik değişkenlerin bu üç değişken üzerindeki etkisini ortaya koyarak psikolojiye katkı sağlayacağı düşünülmüştür. The purpose of this study is examining attachment styles, coping styles with stress and perceived stress level among university students and also the relationship between these three variables.396 people who are accessed from Haliç University undergraduate students represent the survey sample group.This research is based on correlational technique, one-way analysis of variance (ANOVA) and Tukey?s multiple comparison test (post-hoc test). The research?s data collection tools are Perceived Stress Scale which is developed by Cohen, Kamarck and Mermelstein (1983); Relationship Scales Questionnaire which is developed by Griffin and Bartholomew (1994); Inventory of Coping Styles with Stress which is developed by Özbay (1993) and socio-demographic form which is prepared by the researcher. Analysis of data from the study is carried out with SPSS 15.0 statistical package program.As a result of this research it is found that there are different levels of relationships between socio-demographic variables and attachment styles, coping styles with stress, perceived stress level. In addition, it is seen that attachment styles have an impact on coping styles with stress and perceived stres level. In the study especially it is found that gender affects attachment styles and coping styles with stress; the economic situation and being satisfied/not satisfied with the current romantic relationship affect coping styles with stress; perceived parental attitude and attachment styles affect coping styles with stress and perceived stress level. It is thought that the results of the research will contribute to psychology showing the impact of attachment styles on coping styles with stress, stress perception level and the impact of different socio-demographic variables on these three variables.
Collections