1896-1950 yılları arasında Türkiye`de film ve film müziği üretimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ülkemizde film ve film müziği üretiminin gelişimi üzerinedir. Çalışma, sinemanın saraya girdiği tarih olan 1896 ile Mısır filmlerinin ülkemizde popüler olduğu yılların sonu olan 1950 arasındaki dönemi kapsamaktadır. Bu yıllar arasında hem film hem de genel anlamıyla film müziği üretimi, batı ülkelerine kıyasla çok daha yavaş bir gelişim göstermiştir. Çalışmada bunun nedenleri, sinema tarihçilerinin araştırmaları ve tanıklıkları üzerinden aktarılmaktadır. Özellikle ?Tiyatrocular Dönemi? üzerinde durulmuş, bu dönemin olumlu ve olumsuz sonuçlarının film müziği alanındaki etkilerinden bahsedilmiştir.Çalışmanın diğer odak noktası ise, tanınmış bestekârımız Sadeddin Kaynak'ın film müziği besteciliğidir. Kaynak, söz konusu tarihler arasında en çok film müziği üretmiş olan bestekârımızdır. Musıkî tarihimizin en tanınmış ve en önemli bestekârlarından biri olan Sadeddin Kaynak, film müziği çalışmalarına ?Tiyatrocular Dönemi? ile başlamış ve bu alandaki üretimine Mısır filmlerini müziklendirerek devam etmiştir. Bu dönemde özellikle Mısır filmleri için ürettiği müziklerden ötürü Türk Musıkîsi'ni yozlaştırma ve arabesk müziği ülkede yaygınlaştırma suçlamasıyla karşı karşıya kalmıştır. Araştırma, dört bölüm halinde ele alınmıştır. Birinci bölüm, sinemanın ülkemize girişi, tanınması, teknik özellikleri ve müzikle olan yakın ilişkisi üzerinedir. İkinci bölümde, sinemanın tiyatro ile olan ilişkisinden ve müziğin ön planda olduğu sahneleme türlerinden bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde, geleneksel sahne sanatlarımızdan ve batı tiyatrosu arasındaki farklılıklarından bahsedilmiş ve Muhsin Ertuğrul'un önderliğinde üretilen filmler ve film müzikleri üzerinde durulmuştur. Araştırmanın dördüncü bölümünde ise, Mısır filmleri ile Yeşilçam melodramları arasındaki ilişkiden, İkinci Dünya Savaşı'nın sinemamız üzerindeki etkilerinden ve bu savaşın sonuçlarından biri olan Mısır filmleri döneminin bestekâr Sadeddin Kaynak'la olan yakın ilişkisinden bahsedilmiştir.Anahtar Kelimeler: Film Müziği, Mısır Filmleri, Muhsin Ertuğrul, Sadeddin Kaynak This study is about the development of films and film songs in our country and it contains the period between 1896, in which cinema entered the Palace and 1950, which was the end of the years when Egyptian films were popular in our country. Within those years, both film productionand film music production in general had improved much more slowly considering the ones in western countries. The reasons of this are told in this study on the point of the research and witness of cinema historians view. It is especially focused on the ?Thepians' Era? and it tells about the advantageous and disadvantageous results that affected the film music production of that time. Another focusing point of this study is our well-known music composer Sadeddin Kaynak as a film music producer. Kaynak is the one who produced the most film music within the dates that were mentioned above. Sadeddin Kaynak, who comes first in the list of our best-known and most capable composers in our music history, started working on film music area along with ''Thespians' Era' 'and went on that producing music for Egyptian films. It was then that he faced the blame of corrupting Turkish music due to his works for Egyptian films and that of spreading arabesque music in our country. This research has four parts. The first is on technical specialities of cinema, its coming into our country and the close relationship of cinema and music. In the second part, the relationship of theatre and cinema and the stage performances in which music is in the forefront are mentioned. The differences between our traditional stage art and western theatre are tackled and the films and the film music that were produced under the leadership of Muhsin Ertuğrul are focused on in the third part. When it comes to the last and fourth part, the research tells us about the relationship between Egyptian films and Yeşilçam melodramas; the impact of the World War II on our cinema and the close relationship between the composer Sadeddin Kaynak and Egyptian films which, in fact, were one of the results of the World War II. Mentioning both cinema and music in terms of their relationship and also theatre and cinema, this study tells how much Muhsin Ertuğrul Cinema was affected by these relationships as well as it evaluates the degeneration blame on our famous composer Sadeddin Kaynak from the point of a film music composer's view.Key words: Film Music, Egyptian Films, Muhsin Ertuğrul, Sadeddin Kaynak
Collections