Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma; Spor Genel Müdürlüğüne bağlı olan Sporcu Eğitim Merkezlerindekiatletizm branşındaki öğrenci-sporcuların spora katılım güdüsüyle başarı algısınıbelirlemek ve cinsiyet ile SEM'deki yatılı–gündüzlü statüsüne göre spora katılımgüdülerinin farklılaşıp farklılaşmadığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanınevrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında kayıtlı olan 15 Sporcu Eğitim Merkezindekiatletizm branşındaki 245 kadın ve erkek öğrenci-sporcu oluşturmuştur. Araştırmanınörneklemini ise atletizm branşında 15 Sporcu Eğitim Merkezinde eğitim gören vemüsabakalara katılmış 214 sporcu öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracıolarak, Gill, ve ark. (1983)'nın geliştirdiği ve Oyar ve ark. (2001) tarafından Türkpopülasyonuna uyarlaması yapılan Spora Katılım Güdüsü Ölçeği (ParticipationMotivation Questionnaire) (PMQ), Roberts, Treasure ve Balague (1998) tarafındangeliştirilen ve 2006 yılında Çetinkalp tarafından Türkçeye çevrilmiş (2006) Başarı AlgısıEnvanteri- Çocuk Versiyonu (The Children's Version of The Perception of SuccessQuestionnaire-POSQ-Ch) ve bununla birlikte, sporcuların yaş, cinsiyet gibi demografikbilgilerinin yanı sıra SEM'deki statüleri (yatılı/gündüzlü), SEM'i seçme sebepleriaraştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile ölçülmüştür. Verilerinanalizinde tanımlayıcı istatistiksel teknikler, Tek Yönlü Varyans Analiz (ANOVA), ÇokYönlü Varyans Analiz (MANOVA) ve Pearson Korelasyon tekniği kullanılmıştır. İstatistiksel analiz sonuçlarına göre, sporcuların katılım güdüleri arasında cinsiyetve SEM'deki statülerine göre (yatılı/gündüzlü) istatistiksel olarak anlamlı farkbulunamamıştır (p>0.05). Başarı Algısı değerleri incelendiğinde ise sporcuların görevyönelimleri arasında cinsiyet ve SEM'deki statüsü (yatılı/gündüzlü) değişkenine göreistatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p<0.05). Bunun yanı sıra,sporcuların hedef yönelimleri ile katılım güdüleri arasında anlamlı pozitif ilişki tespitedilmiştir (p<0.01).Sonuç olarak, kadın sporcuların görevde ustalığı gösterdiklerinde, yeni bir beceriöğrendiklerinde ve fazla çaba gösterdiklerinde erkek sporculara göre performanslarındandaha fazla memnun oldukları söylenebilir. Bununla birlikte, yatılı statüsündekisporcuların gündüzlü statüsündeki sporculara göre beceri öğrenimine, beceri gelişimine,sıkı çalışmaya ve benlik gelişimine daha fazla önem verdikleri görülmektedir. AlgısıAnahtar Kelimeler: Spora Katılım Güdüsü, Atletizm, Sporcu, Cinsiyet, Başarı This research; by examining the perception of student-athletes in the athleticbranch in the Athletic Training Centers affiliated to the General Directorate of Sports,Gender, age of the spouse according to the residential-daytime status in the SEM. Thestudy's universe consisted of 245 male and female students and athletes in the field ofathletics in the 15 Sports Training Centers registered in the academic year of 2015- 2016.The sample of the study consisted of 214 athletes trained and participated in 15 athletictraining centers in the field of athletics. As a means of data collection in the study, Gill,et al. (1983) and Oyar et al. (2001) developed the Participation Motivation Questionnaire(PMQ), Roberts, Treasure and Balague (1998), which was adapted to the Turkishpopulation and translated into Turkish by Cetinkalp in (2006). In addition to demographicinformation such as age and sex of the athletes as well as statues in SEM (boarding /daytime), the reasons for selecting SEM were measured by the Personal InformationForm developed by the researcher. In the analysis of the data, descriptive statisticaltechniques, One-way ANOVA, Multiple Variance Analysis (MANOVA) and PearsonCorrelation technique were used. According to the results of statistical analysis, there was no statistically significantdifference between the participation motives of the athletes according to gender andstatues in SEM (boarding / daytime) (p> 0.05). When the Perception Perception valueswere examined, it was found that there was statistically significant difference betweenthe task orientations of the athletes according to gender and SEM status (boarding /daytime) variables (p <0.05). Besides, there was a significant positive correlation betweenthe target orientations of the athletes and the participation motivation (p <0.01). As a result, we can say that female athletes are more satisfied with theirperformance compared to male athletes when they show mastery of the task, when theylearn a new skill, and when they make much effort. However, we can say that the athletesin boarding status give more importance to skill learning, skill development, hard workand self-development than the athletes in daytime status.Keywords: Sport Participation Motivation, Athletics, Athlete, Gender, Perceptionof Success
Collections