Mesleki ve teknik eğitim kurumları öğretmenlerinin iş güvenliği algısının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği (İSG) kanunu yürürlüğe girdiği günden itibaren ülkemizde iş güvenliği kültürü çok daha hızlı bir şekilde olgunlaşmaya başlamıştır. İSG mevzuatının çalışma hayatında gerekli duyulan alanlarda günün gerekliliklerine ve sürekli gelişme politikasına uygun olarak değişim gösterdiği, mevzuatın her sektörde sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi için çözümler üretildiği de söylenebilir. Bu süreç içerisinde iş hayatında sürdürülen iş güvenliği çabalarının sonuca ulaşabilmesi için öncelikle eğitime ve eğitimcilerin iş güvenliğine olan duyarlılıklarının önemine vurgu yapılmaktadır. Endüstriyel iş kollarına eleman yetiştiren Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumları (MTEK) bu anlamda daha büyük bir öneme sahiptir. Sanayide tehlike ve tehlikelerin doğurduğu riskleri iyi tanıyan, mesleki kabiliyetlerini iş güvenliği kuralları çerçevesinde özenle icra edebilecek çalışanların yetiştirilmesinde de MTEK lerde görev yapan öğretmenlere önemli görevler düşmektedir. İş güvenliği algıları yüksek olan ve iş güvenliği kurallarından taviz vermeyen öğretmenlerin iş kazalarının önlenmesinde etkin rol oynayacağı açıktır. Bu çalışmada, MTEK lerde görev yapan öğretmenlerin iş güvenliği algıları değerlendirilmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde anket yönteminden yararlanılmıştır. Anket 6 temel başlık altında toplam 36 sorudan oluşturulmuştur. Anket formları Manisa İl Milli Eğitim Müdürlüğünden il ve ilçelerindeki toplam 57 Mesleki ve Teknik Eğitim Kurumuna elektronik ortamda iletilmiş ve yine elektronik ortamda geri dönüşü sağlanmıştır. Çalışmada, 36 ayrı kurumdan toplam 167 geri dönüş değerlendirmeye alınmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenlerin sunulan anket sorularını tamamen kendi objektif bilgi ve deneyimlerine dayanarak cevapladıkları varsayılmıştır. Değerlendirmeye alınan anket verileri bilgisayar ortamında işlenmiş ve analiz sonuçları detaylı olarak yorumlanmıştır. İş kazası ve meslek hastalıklarından korunmak, iş güvenliğini sağlıklı bir şekilde uygulamak, tüm çalışanlara bu kavramı benimsetmek ve daha ileri boyutlara taşıyabilmek için öncelikle sektöre eleman yetiştiren bu kurumlarda iş güvenliği algısının arttırılması gerektiği sonucuna varılmıştır. Since Occupational Health and Safety Law (OHS- Act No: 6331) cameintoforce, safety culture in ourcountry has begun to maturemuchmorequickly. The continuousimprovements as well as the problem solutions in OHS legislationsarealsoongoingwhen it is required in accordancewithconstantimprovementpolicy. In order to achievepositiveresults of thatprocess, main focusaregiven to safety education and educators. The difficulttasksaregiven to the teachersespecially in Vocational and Technical EducationInstitutions (VTEI) thattraingreatportion of well-educatedemployees to industrialbusinesses in this respect. It is clearlydefinitethatteacherswho has high safety perceptions and trainwithoutcompromising the safety rulesareplayveryimportant role in prevention of occupational accidents. In this study, the safety perceptions of the teachers in VTEIsareevaluated. The questionnairewith 36 questionswascreatedunder 6 main headings. The questionnaireformsaredelivered and collectedelectronically to 57 VTEIs in Manisa and in its districts. The 167 feedbacksfrom 36 VTEIsareevaluated it this study. The feedbackareassumed to be self-answered and fullyobjective. The researchdataareprocessed in computer, and analyzed in details. The resultsshowedthat the safety perceptions of the VTEI teachersshould be increased to preventwork accidents and occupational diseases, to implement safety rulesstrictly, to promote the safety concept to allemployees and to decrease the work accidents whiledeveloping the safety culture.
Collections