Atatürk`ün dış Türkler politikası
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
özet llflw^llll Atatürk'ün Dış Türklerle ilgili olarak takip ettiği gerçekçi politikalar sekiz ana iaWs;w^ altında toplanmıştır. Bunlar; `Atatürk'ün Türk Dünyası İle İlgili Görüş ve Tespitleri; Atatürk ve Türkistan (Orta Asya) Türkleri; Azerbaycan Türkleri, Türkiye ve Atatürk; Mustafa Kemal Atatürk ve Kırım Türkleri; Atatürk'ün Hatay Politikası; Irak Türkleri ve Mustafa Kemal Atatürk'ün Musul-Kerkük Politikası ve son olarak da Atatürk ve Kıbrıs Türkleri' dir.` Boyutlarının büyüklüğü nedeniyle Atatürk'ün Balkanlar politikasına değinilmemiştir. Kendisi de bugünkü Türkiye Cumhuriyeti sınırlan dışında bir bölgede doğan Mustafa Kemal Atatürk, milli sınırlar dışarısında kalan ve geniş bir coğrafyada yaşayan Türklerin tarihsel ve kültürel bağlarını araştırmış, eldeki kaynaklar ışığında Türk tarihini derinliğine incelemiş, XX. Yüzyılın ilk çeyreğinde Türk topluluk ve cumhuriyetlerinin bulundukları konum ve maruz kaldıktan saldırılar karşısında da onların endişe ve üzüntülerini her zaman kalbinde hissetmiştir. Türk Dünyasının en büyük önderlerinden biri olan Atatürk, gençliğinden itibaren Balkan Savaşları, Trablusgarp, Birinci Dünya Savaşı, Çanakkale ve milli Kurtuluş Savaşı yıllan boyunca Osmanlı Devleti'ndeki siyasi ve fikri akımlan dikkatle takip etmiş, imparatorluğun siyasi, askeri, ekonomik ve kültürel bakımdan tahlilini yaparak alınacak tedbirleri ve izlenecek yeni politikalan oluşturmuş, gelecekle ilgili öngörülerde bulunmuştur. Atatürk'ün Dış Türkler konusunda yürüttüğü politikaların temelini gerçekçilik, teslimiyetçi olmama, şartlan iyi değerlendirme ve maceradan uzak durma esaslan oluşturmaktadır. O dönemin siyasi şartlarına göre bütün insanlığın huzur içerisinde yaşamasını arzulayan Atatürk, Türkiye coğrafyası dışında yaşayan Türklerle sürekli bağlantılar kurmuş, kültürel bağların güçlendirilmesini arzu etmiş, onların problemlerini ömrü boyunca unutmamıştır. O, değişen dünya şartlarım çok iyi takip etmiş ve Türk dünyası ile ilgili ayağı yere sağlam basan politikalar izlemiştir. O'nun izlediği akılcı ve konjektürel temele oturan dış politikalarının en güzel örneklerinden birisi Hatay'ın Anavatana katılması sürecidir. Atatürk, Türkiye Cumhuriyeti'ni kurarak mazlum milletlerin bağımsızlık simgesi haline gelmiş, esaret altında yaşayan Dış Türklerin bağımsızlıklarını kazanmalan yönünde örnek bir lider olmuş ve Türk Dünyasında dil ve kültür birliğinin gerçekleşmesi yönünde çalışmalar yapılmasını istemiştir. Ancak O'nun ölümünden sonra Türk Dünyası ile ilgili ana politikalar tamamen unutulmuş, Türkiye'nin Dış Türklerle olan tarihsel ve kültürel bağlan kopma noktası gelmiştir. Bu durum ve dünyadaki diğer gelişmeler nedeniyle Atatürk'ün Balkan ve Sadabad Paktlan ile oluşturmak istediği `Güvenlik Kuşağı Stratejisi` de bir türlü gerçekleşmemiştir. SUMMARY pV- - **' ^ Ataturk's realistic policy about the Turkish Diaspora has been examined under eight*1* r'li' sections in this thesis. These are studied under the sections of `Ataturk's Opinion and Determinings about Turkish World; Atatürk and the Turks of Türkistan (Central Asia); Azerbaijan Turks, Türkiye and Mustafa Kemal Atatürk; Mustafa Kemal Atatürk and Crimean Turks; Atatürk and Gagavuz (Gokoguz) Turks; Ataturk's Hatay Policy, Iraq Turks and Mustafa Kemal Ataturk's Musul-Kerkuk Policy and finally Atatürk and Turkish Cypriotes.` Due to the variety of the dimensions of the subject, the thesis did not mention about Ataturk's Balkan Policy. Mustafa Kemal Atatürk Who was born beyond the present borders of the Turkish Republic, has searched about the historical and cultural ties of the Turkish people who lived outside the national borders and on a wide landscape, has explored the Turkish history deeply in the light of available resources, has felt the sorrow and anxiety of the Turkish communities and republics when they were faced with attacks and threats in the first quarter of the XX. century. Atatürk, one of the greatest leaders of the Turkish world, since his youth, had followed political and ideological trends during the years of Balkan, Trablusgarp, the First World, Çanakkale and Turkish Independence Wars and by economically and culturally criticizing mem, he could successfully foresighted those trends that would be realized in the future. Ataturk's policy of the Turkish Diaspora seems to be based on the principles of realism, pragmatism and being neither passive nor adventurous. He, who desired the humanity lived in peace and welfare in the given political situations of the period had constructed links with the Turkish people living outside borders of Türkiye and had never forgotten the problems of them during his lifetime. He had examined the changing world situations and followed realistic foreign policy about the Turkish Diaspora. The best example of mis kind of intelligent and conditional policy is the policy is the policy mat resulted with Hatay's joining to Türkiye. Atatürk has become the independence symbol of weak nations by building the Turkish Republic, model leader for gaining the independence of Turkish Diaspora, has wanted studies to be made in order to realize language and culture unity in the Turkish World. But the basic policies related to the Turkish World has been completely forgotten after his dead, the historical and cultural ties of Türkiye to the Turkish Diaspora has nearly broken down. Because of this situation and other happenings in the world `The Security Belt Strategy` that Atatürk wanted to built with the Balkan and Sadabad Treaties could not be realized.
Collections