Dağıtım kanallarında kontrol olgusu; Takip, gözlem ve diğer kontrol mekanizmalarının işbirliğine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
iv '3 i t i- ÖZET Dağıtım kanallarında uygulanan kontrol kavramını ele alan bu tez çalışmasının amacı, kontrol kavramının kanal üyeleri arasındaki işbirliğine etkilerini belirlemeye yöneliktir. Bu konunun araştırılması amacıyla mobilya sektörü seçilmiş ve İzmit ve çevresindeki 103 mobilya bayii ile anket çalışması yapılmıştır. Ankette 8 ayrı konu başlığı incelenmiştir. Konu başlıkları; pazar belirsizliği, pazarın dinamikliği, bilgi sağlama ve gözlem faaliyeti, süreç kontrolü, çıktı kontrolü, güven ve işbirliğidir. Araştırma sonucunda, bilgi sağlama ve süreç kontrolü dışındaki tüm değişkenlerin işbirliğini olumlu ya da olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Pazar belirsizliği ve gözlem faaliyetinin üretici firma ve kanal aracısı arasındaki ilişkiyi olumsuz yönde etkilediği gözlenmiştir. Dağıtım kanalında kontrol türü olarak çıktı kontrolünün kullanımının, üretici firma ve kanal aracısı arasındaki işbirliğini olumlu yönde etkilediği saptanmıştır. Sonuç olarak; üretici firma ile bayi arasındaki işbirliğini etkileyen birden fazla değişken bulunmakta ancak kontrol mekanizmalarından olan gözlem faaliyetinin firma tarafından kullanılması, bayiler üzerinde negatif etki yaratarak aralarındaki işbirliğini olumsuz yönde etkilemektedir. Diğer taraftan, çıktı kontrolünün kullanımı, işbirliğini pozitif olarak etkilemekte ve geliştirmektedir. SUMMARY '^^^°:--. *S-~^''`* The aim of this thesis is to examine the effects of using different control types in distribution channels on cooperation between manufacturers and their intermediaries. For this project, 103 dealers were chosen from furniture sector and each of them completed a questionnaire. All 103 dealers were from İzmit. Eight different variables were chosen for analysis. These variables are: environmental uncertainty, dynamism, providing information, monitoring, process control, output control, trust and cooperation. According to the results of the survey all variables effect the level of cooperation between manufacturers and their intermadiaries except for dynamism and process control. It has been found that environmental uncertainty and monitoring negatively influence cooperation while output control positively effects cooperation. As a result, there are lots of factors that affect cooperation between channel members but using monitoring of dealers by the manufacturers negatively affects cooperation. In contrast, using the output control has positive effects on the dealers and affects cooperation in positive and constructive way.
Collections