İmalat ve rekabet stratejileri arasındaki ilişki ve performansa etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada; çevresel faktörler (çevresel dinamizm, izleme yoğunluğu, pazarın cazibesi ve rekabet gücü), rekabet stratejisi (farklılaştırma ve maliyet liderliği), imalat stratejisi (kalite, maliyet, esneklik ve teslimat hızı) ve işletme performansı arasındaki ilişkiler anket tekniği kullanılarak incelenmiştir. Başka ifade ile, `Hangi çevresel şartlar altında hangi strateji işletmeleri yüksek performansa götürür?` sorusuna cevap bulmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda ele aldığımız değişkenler öncelikle literatüre uygun olarak teorik bir altyapıya oturtulmuş, daha sonra Türkiye'nin önemli sanayi merkezlerinden birisi olan Gaziantep Organize Sanayi Bölgesi'nden elde edilen veriler çerçevesinde analiz edilerek yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; araştırma kapsamında öne sürülen modelin doğruluğunu kanıtlayan sonuçlar elde edilmiştir. Şöyle ki; çevreden rekabet ve imalat stratejisi değişkenlerine, rekabet stratejilerinden imalat stratejisi değişkenlerine, rekabet ve imalat stratejisinden işletme performansına, anlamlı yolların (ilişkilerin) olması, bu değişkenler arasındaki nedensel ilişkilerin varlığını kanıtlar. Kuşkusuz bu ilişkileri iyi analiz eden ve uygun olan stratejiyi başarıyla uygulanan işletmeler yüksek performansa ulaşacaklardır. In this thesis, the relationships among the following factors have been investigated by using questionnaire method: environmental factors (market dynamism, scanning intensity, market attractiveness, and competitive intensity), competitive strategies (cost leadership and differentiation), manufacturing strategies (quality, cost, flexibility and delivery), and corporate performance. We tried to answer the following research questions: `Which strategy leads to high performance under which environmental conditions?` In this context, we analyzed our hypotheses constructed following a deeper process of literature review ön these relationships among our variables by analyzing data collected from the Gaziantep Organized Industry Region, which is one of the most important industrial centers in Turkey. Research findings significantly support most of the hypotheses. These tested and proved relationships help us draw a chain of casual links starting from environmental factors, going through competitive and manufacturing strategies, and reaching finally to corporate performance. Obviously high performance is found to be the result of a right match among contingency factors and related suggestions and implications are provided in this thesis for both academicians and practitioners.
Collections