Teknolojik öğrenmeyi etkileyen faktörler ve bu faktörlerin yenilik ve performans üzerindeki etkileri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda iş çevreleri ve toplumun geneli yeni teknolojinin giderek daha hızlı yayılması, bilgi devrimi, teknolojik gelişmeler ve artan küreselleşmeyi içeren çeşitli faktörler tarafından değişime uğratılmaktadırlar. Küresel pazarlardaki rekabet yoğun şekilde teknoloji vasıtasıyla yürütülmekte, daha bilgi esaslı bir özellik içermekte ve rekabet üstünlüğü kaynakları fiziksel mallardan entelektüel yeteneklere doğru yer değiştirmektedir. Ekonominin küreselleşmesinin bir sonucu olarak şirketlerin değişime hızlı uyum sağlamaları, yenilikçi olmaları ve üretim süreçlerini hızlandırmaları zorunluluğu ortaya çıkmış ve bu baskılarla başa çıkmak konusunda uzmanlık sağlanan bilgi (özellikle teknolojik bilgi) değerli hale gelmiştir. Etkili şekilde teknolojik bilgi edinebilmek firmanın teknolojik yeteneklerini ve performansını arttıracaktır. Gelişmekte olan ülkelerdeki ekonomik gelişim verimli tesisler, yetenekli işgücü, hammaddeler ve sermaye gibi bir çok unsurlara bağlıdır. Bu faktörler önemli olmakla birlikte bir ülkenin ekonomik büyümesindeki etkisinden dolayı teknolojik öğrenme ülkenin ekonomik gelişiminin anahtar belirleyicisi olarak ön plana çıkmaktadır. Teknolojik öğrenme firmaların rekabetçi üstünlüklerini geliştirmek için dış teknolojiyi edindikleri ve teknoloji yeteneği biriktirdikleri bir süreçtir ve firmaların gelişimi ve hayatta kalması için önemli bir unsurdur. Bu süreçte; firma teknolojik bilgiyi edinmek, bu bilgiyi bünyesine uyarlamak ve daha da önemlisi yeni bilgi meydana getirmek yoluyla dinamik yeteneklerini arttırmaktadır. Bu tezin temel amacı teknolojik öğrenme ve firma performansı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu amaçla öncelikle bilgi, örgütsel öğrenme ve teknolojik öğrenmenin ne olduğu, firmaların hangi kaynaklardan ve nasıl teknolojik öğrenme sağladığı üzerinde durulmaktadır. Son bölümde ise teknolojik öğrenme çabası ve firma performansı arasındaki ilişkiyi test etmek amacıyla bir anket uygulanmaktadır. Bu ankette seçilmiş 47 firmaya nicel ve nitel teknolojik öğrenme göstergelerine dayalı olarak hazırlanmış sorular sorulmuştur. In recent years, business environments and the general societies are being transformed by a number of factors including increasing globalization, technological developments, the increasingly rapid diffusion of new technology and the knowledge revolution. Competition in global markets is intensively executed by technology, is becoming more knowledge-based and the sources of competitive advantage are shifting to intellectual capabilities from physical assets. As a result of the economic globalization firms must rapidly adopt environmental changes, be innovative and speed up their production process. Specialized knowledge (especially technological knowledge) is an important element in coping with these pressures. An ability to effectively obtain technological knowledge (learning) will increase the firm's technological capabilities and performance. Economic development in developing countries depends upon many elements such as productive facilities, skilled labour, raw materials and capital. These elements are crucial, however, technological learning is the key determinant of country's economic development because of its impact on the country's economic growth. Technological learning is the process by which firms acquire external technology and accumulate technology capability to improve their competitive advantages. In this process firms increase their dynamic capabilities by obtaining technological knowledge, adapting it their structure and more importantly creating new knowledge. The main goal of this thesis is to examine the relationship between technological learning and firm performance. For the purposes of our thesis first we examine what knowledge, organizational learning and technological learning are and from which sources and how firms obtain technological learning. Then, To test the relationship between technological learning effort and firm performance a survey based on quantitative and qualitative technological learning indicators was conducted among selected 47 firms.
Collections