Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET ÖĞRETMEN ADAYLARININ PROBLEM KURMA BECERİLERİNİN BELİRLENMESİ Eda KORKMAZ Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi Tez Danışmanları: Yrd. Doç. Dr. Hülya GÜR Prof. Dr. Yaşar ERSOY Balıkesir, 2003 Problem çözme öğretimi üzerine oldukça fazla literatür olmasına rağmen, problem kurma matematik eğitimi topluluğundan gereken ilgiyi toplayamamıştır, öğretmenler problem çözenler olma rolünün ötesine geçip, problemleri doğru olarak kurmada ve keşfetmede becerikli hale gelmelidirler. Çünkü problem kurma, matematik disiplininin ve matematik düşünmenin merkezidir. Öğretmenlerin gerek hizmet-öncesi gerekse hizmet-içi eğitim sürecinde problem kurma öğretimi konusunda yetiştirilmeleri gerekmektedir. Tez çalışmasında, öğretmen adaylarının problem kurma sürecinde ne yaptıkları gözlenmiş, süreçteki eksiklikleri belirlenmiştir. Bu amaçla öğretmen adayları ile uygulama yapılarak, konu ile ilgili veriler derlenmiş ve analiz edilmiştir. Necatibey Eğitim Fakültesi (NEF)'ndeki sınıf ve matematik öğretmeni adaylarının (nm~48, ns=50, nt0piam=98) problem kurma becerileri, dört durumdan oluşan etkinlikler ile yoklanmış; ayrıca adaylara matematik öğretimi ve problem kurma hakkındaki uygulama öncesi ve sonrası görüşlerini belirlemek amacıyla bir anket uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular, betimsel ve yordamalı olmak üzere iki bölümde sunulmuştur. Öğretmen adaylarının problemlerin özellikleri ve düzenlenmesi ile ilgili bazı yanılgıları olduğu sonucuna varılmıştır. Problem kurma süreciyle ilgili olarak matematik öğretmeni adayları (Mk, Md) ve sınıf öğretmeni adaylarının (Sk, Sd) uygulama öncesi ve sonrası görüşleri arasında anlamlı bir fark gözlenmiştir. Matematik öğretmenliği (Mk, Md) ve sınıf öğretmenliği bölümü (Sk, Sd) öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin puanlarının ortalamaları arasında Md ve Sd lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Anahtar Sözcükler: Matematikte problem kurma, öğretmen eğitimi ABSTRACT DETERMINING OF PROSPECTIVE TEACHERS' PROBLEM POSING SKILLS Eda KORKMAZ Babkesir University, Institute of Science, Department of Mathematics Education Master of Science (MSc) Supervisors: Ass. Prof. Dr. Hülya GÖR Prof. Dr. Yaşar ERSOY Although in the subject matter of teaching problem solving has very much literature, problem posing has not received the attention it warrants from the mathematics education community. As teachers, they must be able to go beyond the role as problem solvers, and they must become skillful in discovering and correctly posing problems. Because problem posing is center discipline of mathematics and mathematics thinking. Teachers should be well-trained in pre-service and in-service programs teaching problem posing. This study was designed to examine what prospective teachers do in problem posing process, determine the misunderstandings that prospective teachers have in this process. The data which were collected during the treatment were evaluated and discussed. The problem posing skills of prospective elementary class and mathematics teachers (nm=48, rv=50, nsum=98) in Necatibey Education Faculty (NEF) were investigated by using activities which include four situations. Also, for determining the perceptions of prospective teachers in mathematical problem posing a questionaire was conducted before and after the treatment. The findings of the research were presented with descriptive and inferential statistics. The findings show that teachers have misunderstandings about problem and problem posing. A significant difference was observed about problem posing process in the perceptions of the groups of prospective mathematics teachers (Mk, Md) and elementary teachers (Sk, Sd). There was a significant difference between means of the points problem posing skills of prospective elementary teachers' (Sk, Sd) and mathematics teachers' (Mk, Md) groups. Key Words: Mathematical problem posing, teacher training in
Collections