Perakende zincir mağazaların tedarik yönetimini etkileyen faktörler ve bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Perakendeci işletmelerin müşterilerine daha iyi hizmet verebilmeleri ve müşterilerinin beklentilerini karşılayabilmeleri, tedarikçi işletmenin sağlayacağı ürün, lojistik ve örgütsel destek faaliyetlerine bağlı olarak değişmektedir. Bu destek faktörleri, tedarikçinin perakendeciler ile ilişkisinde belirleyici rol üstlenmektedir. Tedarikçilerin bazı davranışları perakendeci işletme için ilişkiyi sürdürme niyeti açısından değer oluştururken, bazı davranışların hiçbir etkisi görülmemektedir.Bu çalışmada, tedarikçi işletmenin hangi tür davranışlarının perakendeciye değer kattığı ve hangi tür davranışlarının perakendecinin ilişkiyi sürdürme niyeti üzerinde etkili olduğu araştırılmaktadır. Bu maksatla, perakendecinin ve ilişkiyi sürdürme niyeti üzerinde etkili olacağı düşünülen; maliyet, ürünün, önemi, yenilik, marka, ilişkiye özel yatırımlar, lojistik performans, esneklik, firma büyüklüğü, yerine konulabilirlilik, satış personelinin kalitesi, imaj, güven ve müşteri memnuniyeti gibi davranış faktörleri belirlenmiştir. Bu değişkenler ana hatları ile ürüne ilişkin, lojistik, örgütsel ve ilişkisel faktörler olarak 4 ana grupta toplanmıştır. İlişkisel faktörlerin üç farklı boyutunu (güven, müşteri memnuniyeti ve ilişkiyi sürdürme niyeti) etkileyen tüm değişkenlere yönelik hipotezler geliştirilmiş ve bunlar doğrultusunda teorik bir model oluşturulmuş. Bu oluşturulan teorik model ve hipotezleri test etmek için anket çalışması yapılmış ve toplanan veriler doğrultusunda gerekli testler yapılmıştır.Literatürde güvenirliliği yüksek çalışmalardan adapte edilerek hazırlanan soruların 151 perakendeci zincir mağaza üzerinde uygulanması sonucunda; tedarikçinin sağladığı güvenin ve ilişkiye özel yatırımlarının perakendeci işletmenin ilişkiyi sürdürme niyeti ile pozitif ilişki içinde olduğu, tedarikçinin yerine konulabilirliğinin ise negatif ilişki içinde olduğu görülmüştür. Aynı zamanda tedarikçi işletmenin ilişkiye özel yatırımları, yenilik faaliyetleri ve satış personelinin kalitesi ile perakendecinin güven duygusu arasında pozitif ilişki bulunmuştur. Ayrıca perakendecinin memnuniyeti ile ilişkiye özel yatırımlar pozitif, yerine konulabilirlilik ise negatif ilişki içinde bulunmuştur. The ability of retail businesses to better serve their customers and to meet their expectations is dependent on the product supplied by the retail supplier and the logistics and the corporate activities. These support components play a determinant role in the relationship between the supplier and the retailers. While some of the behavior of the suppliers constitutes an added value providing continuity of relationship with the retailer companies, others have been observed to have no effect.In this study, which behaviors of the supplier companies (product related, logistical and organizational factors) add value and which have influence on the intention of the retailer to continue the relationship, and customer trust and satisfaction are researched. Towards this aim; cost, importance of the product, innovation, brand, personal investments, logistical performance, flexibility, size of the company, replacability, quality of the sales personnel, and image were identified as variables that influence customer satisfaction and continuing relationship. These variables have been grouped under 4 principal groups. Hypothesis in relation to the three different dimensions of the relational factors (trust, customer satisfaction, and continuing relationship) were developed and a theoretical model was formulated in accordance with the aforementioned factors. This theoretical model and the hypothesis were tested using regression techniques.As a result of the application, of questions prepared from studies with a high level of trustworthiness, to 151 retailer chain stores; it was observed that the trust generated by the supplier, and special investments were positively linked to the continuing of the relationship by the retailer company, and that the suppliers replacability had a negative effect. At the same time the private investments of the supplier, innovative activities, and the quality o f the sales personnel and the retailers feeling of trust were positively linked. Also the retailer?s satisfaction and the private investments were fund to be positively and the retailer?s satisfaction and the replacability factor negatively linked.
Collections