Özel gereksinimli bireylerde su içi aktivitelerin sosyal beceri ve yaşam kalitesine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; Özel Gereksinimli Bireylerde Su içi Aktivitelerin Yüzme Becerisi, Sosyal Beceri ve Yaşam Kalitesine Etkisini incelemektir. Çalışma Grubu; 10-12 yaş arası hafif ve orta düzey de 15 kontrol, 15 çalışma grubu olmak üzere toplam 30 öğrenci katılmıştır. Çalışma grubu haftada 2 gün, 1 saat olmak üzere 14 haftalık su içi egzersiz programına katılmıştır.Araştırmaya katılan çalışma ve kontrol grubu çocuklarına egzersizin başlangıç ve bitiminde Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği (SBDÖ), SF-36 Yaşam Kalite Ölçeği, Özel Olimpiyatlar Yüzme Beceri testi yapılmıştır. Verilerin statiksel analizleri; ön test ve son test değerleri arasındaki fark SPSS'in 22.0 paket programında analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini test etmek için Shapiro-Willks testi uygulanmıştır. Çalışma ve kontrol grubu bireylerin Sosyal Beceri, Yaşam Kalitesi ve Yüzme Becerileri düzeylerinin fark gösterip göstermediğini ortaya koymak için Wilcoxon Testi ve Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Sonuç olarak; Özel Gereksinimli bireylerin su içi aktivitelere katılımı Yüzme Becerisi, Sosyal Beceri ve Yaşam Kalitesine olumlu katkı sağladığı görülmüştür. The aim of this study is examining the swimming ability of special needs individuals in domestic water activities, and its impact on social skills and quality of life.Research Group; 15 control, 15 experimental lightweight and medium weight students between the ages of 10-12, a total of 30 students.The Experimental Group participated in the 14-week exercise program 1 hour a day, 2 days a week. The Experimental and Control Groups took the Social Skills Rating Scale (SBDÖ), SF-36 Quality of Life Scale and Special Olympics Swimming Skills tests before and after the experiment. The statistical analyses of the data and the difference between pretesting and positive prof test values were analyzed according to 22.0 packet program of SPSS. Shapiro-Willks Test was used in order to check whether the data got from the study show a normal distribution or not. Wilcoxon Test and Mann Whitney-U Test were used in order to find out whether individuals the level of their social skills, life quality and swimming abilities in the study and control groups differ or not. As a result, it was discovered that the special needs individuals participations in water activities affect their swimming abilities, social skills and life quality positively. As a result; it has been observed that participation in domestic water activities improved the swimming ability, and contributed positively to the quality of life and social skills of special needs individuals.
Collections